Kläder, konsumtion och hållbarhet: prata kläder och klimat med barn.
Nyvall, Malin (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329305
Tiivistelmä
Den globala kläd- och textilproduktionen tär på de globala naturresurserna och har en betydande påverkan på den rådande klimatkrisen. Innovationer på cirkulära material inom textilproduktion är under utveckling men de globala klimatmålen för 2030 kräver omedelbara och långsiktiga åtgärder. För att minska användningen av värdefulla naturresurser och främja en hållbar utveckling behöver vi skapa en medvetenhet om textilier och dess värdekedja. Att reflektera kring hållbarhet och väcka en medvetenhet kring textiliers värdekedja kan skapa bättre förutsättningar för att ta aktiv ställning i klimatfrågan.
Detta examensarbetes huvudsakliga syfte är att ge verktyg för hur man kan genom diskussion, reflektion och kreativt skapande kan diskutera textilier och hållbarhet med barn. Syftet är således även att klargöra hur vi kan tillsammans med barnen skapa alternativa beteendemönster gällande konsumtionen av kläder, vård och reparation av kläder, återanvändning och återvinning av kläder.
För att ge en bred bakgrund behandlar litteraturdelen i detta examensarbete de globala textila flöden, textilkonsumtion och textilmedvetenhet kopplat till hållbar utveckling. Detta examensarbete är en litteraturstudie som utförs inom ramarna för studier i cirkulär design. Delsyftet med detta examensarbete är att skapa en guide för hur vi i vardagen kan involvera barnen i klimatfrågor gällande textilier och kläder.
I resultatet presenteras således en guide för hur man i vardagen kan tillsammans med barnen diskutera och agera gällande textilier, kläder och hållbar utveckling. Examensarbetet ger överblick över klimatförändringar kopplat till den linjära textila värdekedjan och konsumtion. Kunskapen kan leda till ett uppvaknande och aktiv analys av det egna beteende gällande konsumtion av textilier, vård och avskaffning av textilier.
Detta examensarbetes huvudsakliga syfte är att ge verktyg för hur man kan genom diskussion, reflektion och kreativt skapande kan diskutera textilier och hållbarhet med barn. Syftet är således även att klargöra hur vi kan tillsammans med barnen skapa alternativa beteendemönster gällande konsumtionen av kläder, vård och reparation av kläder, återanvändning och återvinning av kläder.
För att ge en bred bakgrund behandlar litteraturdelen i detta examensarbete de globala textila flöden, textilkonsumtion och textilmedvetenhet kopplat till hållbar utveckling. Detta examensarbete är en litteraturstudie som utförs inom ramarna för studier i cirkulär design. Delsyftet med detta examensarbete är att skapa en guide för hur vi i vardagen kan involvera barnen i klimatfrågor gällande textilier och kläder.
I resultatet presenteras således en guide för hur man i vardagen kan tillsammans med barnen diskutera och agera gällande textilier, kläder och hållbar utveckling. Examensarbetet ger överblick över klimatförändringar kopplat till den linjära textila värdekedjan och konsumtion. Kunskapen kan leda till ett uppvaknande och aktiv analys av det egna beteende gällande konsumtion av textilier, vård och avskaffning av textilier.