Låt det inte gå åt skogen - Kontinuerlig och systematisk utveckling av hållbarhetskompetensen
Isomaa, Carolina (2023)
Isomaa, Carolina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329304
Tiivistelmä
Agenda 2030:n ja tavoitteen 4. – Laadukas koulutus kaikille – perusteella haluan tämän opinnäytetyön avulla korostaa kestävyysosaamisen kehittämisen ja ylläpitämisen tärkeyttä järjestelmällisen ja jatkuvan oppimisen avulla. Aktiivinen uuden oppiminen ja oman osaamisen kehittäminen tarkoittaa myös jatkuvaa kehittymistä ja muutosta yksilölle.
Tavoitteena on korostaa kestävän kehityksen taitojen kehittämisen merkitystä ja haasteita. Korostan jatkuvaa oppimista ja sitä, että on tärkeää antaa työikäisille ihmisille edellytykset selviytyä työmarkkinoilla ja omassa työurassaan tapahtuvista muutoksista ylläpitämällä ja lisäämällä jatkuvasti tietojaan ja taitojaan. Osaamisen käsitettä avataan ja kestävyysosaamista kuvataan kolmen eri viitekehyksen: GreenCompin, LifeCompin ja Inner Development Goalsin pohjalta ja näiden vertailun perusteella. Keskustelen systeemiajattelun merkityksestä monimutkaisissa ongelmissa, ja lopuksi esitän mallin havainnollistamaan kestävyysosaamisen monimutkaisuutta. Meidän on jatkuvasti harjoiteltava kestävyystaitojen ylläpitämistä, mutta myös vanhasta luopumista, jotta uudelle voidaan luoda tilaa.
Tämä opinnäytetyö on kirjallisuustutkimus, jonka avulla haluan luoda lisää tietoa ja ymmärrystä kestävyyskysymyksistä, ilmastonmuutoksesta ja kestävyysosaamisen kehittämisen monimutkaisuudesta. Pyrin korostamaan kestävän kehityksen osaamisen jatkuvan kehittämisen tärkeyttä ja kannustamaan järjestelmälliseen itsereflektioon sekä osaamisen kehittämiseen. Kestävyysosaamisen jatkuva kehittäminen luo mahdollisuuksia kestävän kehityksen tavoitteiden, globaalin kansalaisuuden ja henkilökohtaisen kestävyyden saavuttamiseen.
Tavoitteena on korostaa kestävän kehityksen taitojen kehittämisen merkitystä ja haasteita. Korostan jatkuvaa oppimista ja sitä, että on tärkeää antaa työikäisille ihmisille edellytykset selviytyä työmarkkinoilla ja omassa työurassaan tapahtuvista muutoksista ylläpitämällä ja lisäämällä jatkuvasti tietojaan ja taitojaan. Osaamisen käsitettä avataan ja kestävyysosaamista kuvataan kolmen eri viitekehyksen: GreenCompin, LifeCompin ja Inner Development Goalsin pohjalta ja näiden vertailun perusteella. Keskustelen systeemiajattelun merkityksestä monimutkaisissa ongelmissa, ja lopuksi esitän mallin havainnollistamaan kestävyysosaamisen monimutkaisuutta. Meidän on jatkuvasti harjoiteltava kestävyystaitojen ylläpitämistä, mutta myös vanhasta luopumista, jotta uudelle voidaan luoda tilaa.
Tämä opinnäytetyö on kirjallisuustutkimus, jonka avulla haluan luoda lisää tietoa ja ymmärrystä kestävyyskysymyksistä, ilmastonmuutoksesta ja kestävyysosaamisen kehittämisen monimutkaisuudesta. Pyrin korostamaan kestävän kehityksen osaamisen jatkuvan kehittämisen tärkeyttä ja kannustamaan järjestelmälliseen itsereflektioon sekä osaamisen kehittämiseen. Kestävyysosaamisen jatkuva kehittäminen luo mahdollisuuksia kestävän kehityksen tavoitteiden, globaalin kansalaisuuden ja henkilökohtaisen kestävyyden saavuttamiseen.