Sosiaalisen median sisältösuunnitelma Tilikki Yrityspalvelut Oy:lle
Ortila, Maarit (2023)
Ortila, Maarit
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429348
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median sisältösuunnitelma. Työn toimeksiantajayritys on yhden henkilön tilitoimisto, joka on perustettu vuonna 2022. Toimeksiantajayrityksellä ei opinnäytetyön alkaessa ollut missään sosiaalisen median kanavassa tiliä, ja opinnäytetyön yksi tavoite olikin luoda tilit kahteen sosiaalisen median kanavaan, Facebookiin ja Instagramiin.
Työn teoriaosuus käsittelee digitaalista markkinointia sosiaalisen median näkökulmasta. Siinä käydään läpi yleisimpiä sosiaalisen median kanavia ja perustellaan, miksi toimeksiantajayrityksen markkinointia varten valittiin juuri nämä kaksi kanavaa. Lisäksi työssä käsitellään miten ja millaista sisältöä sosiaaliseen mediaan ja nimenomaan näihin kanaviin kannattaa tuottaa. Toimeksiantajayrityksen nykytilaa analysoitiin hyödyntämällä SWOT-analyysiä. Kilpailija-analyysi toteutettiin käyttämällä hyödyksi benchmarkingia ja havainnointia. Kilpailija-analyysissä analysoidaan kolmea paikallista tilitoimistoa, joilla oli suurimmat seuraajamäärät sekä Facebookissa että Instagramissa.
Lopuksi työ sisältää kaksiosaisen konkreettisen sisältösuunnitelman. Vuosikalenteri on suuripiirteisempi, ja siinä on huomioitu lähinnä vuosittaisia juhlapäiviä sekä teemoja, joista kunakin kuukautena voisi tehdä suunnitella julkaisuja. Yksityiskohtaisempi suunnitelma on yhdelle kuukaudelle, ja siinä on suunniteltu etukäteen sekä julkaisuajankohdat että -aiheet. Kuukausisuunnitelma sisältää lisäksi ehdotuksen maksetusta mainonnasta ja muita keinoja saavuttaa parempaa näkyvyyttä yritykselle sosiaalisen median avulla.
Työn teoriaosuus käsittelee digitaalista markkinointia sosiaalisen median näkökulmasta. Siinä käydään läpi yleisimpiä sosiaalisen median kanavia ja perustellaan, miksi toimeksiantajayrityksen markkinointia varten valittiin juuri nämä kaksi kanavaa. Lisäksi työssä käsitellään miten ja millaista sisältöä sosiaaliseen mediaan ja nimenomaan näihin kanaviin kannattaa tuottaa. Toimeksiantajayrityksen nykytilaa analysoitiin hyödyntämällä SWOT-analyysiä. Kilpailija-analyysi toteutettiin käyttämällä hyödyksi benchmarkingia ja havainnointia. Kilpailija-analyysissä analysoidaan kolmea paikallista tilitoimistoa, joilla oli suurimmat seuraajamäärät sekä Facebookissa että Instagramissa.
Lopuksi työ sisältää kaksiosaisen konkreettisen sisältösuunnitelman. Vuosikalenteri on suuripiirteisempi, ja siinä on huomioitu lähinnä vuosittaisia juhlapäiviä sekä teemoja, joista kunakin kuukautena voisi tehdä suunnitella julkaisuja. Yksityiskohtaisempi suunnitelma on yhdelle kuukaudelle, ja siinä on suunniteltu etukäteen sekä julkaisuajankohdat että -aiheet. Kuukausisuunnitelma sisältää lisäksi ehdotuksen maksetusta mainonnasta ja muita keinoja saavuttaa parempaa näkyvyyttä yritykselle sosiaalisen median avulla.