Ekologisten, luovien alojen pienyritysten verkostoituminen : Case OmniaShop, myymälä oppilaitoksen sisällä
Paakkunainen, Pia (2014)
Paakkunainen, Pia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101114657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101114657
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian toimeksiantona OmniaShopille.
Tutkittavana tapauksena on OmniaShopissa olevien luovien alojen ekologisten yrittäjien verkostoituminen ja yrittäjien tyytyväisyys yhteistyöhön ja asiakaspalveluun.
Opinnäytetyössä selvitettiin millaisia konkreettisia toimenpiteitä yrittäjät odottavat yhteistyöltä, miten yrittäjät kokevat yhteistyön sujuneen ja miten yrittäjät ovat verkostoituneet. Lisäksi tutkittiin miten yrittäjät hyödyntävät OmniaShopin palveluja ja verkostoitumismahdollisuuksia.
Teoriassa keskityttiin käsittelemään asioita, joilla on merkitystä ekologisesti toimivan pienyrityksen menestymiseen. Kirjallisuuden mukaan verkosto-osaaminen vaatii sosiaalisia taitoja, visiointikykyä ja yhteistyösuuntautuneisuutta. Lisäksi se vaatii koordinointi -, ja oppimiskykyä sekä kykyä tunnistaa potentiaaliset kumppanit.
Tutkimukseen haastateltiin kuutta ekologista luovien alojen yrittäjää, jotka valittiin harkinnanvaraisesti. Lisäksi haastateltiin OmniaShopin myymäläkoordinaattoria.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina kesä-, heinäkuussa 2014. Teemoina olivat luovien alojen verkostoituminen, yhteistyö ja asiakastyytyväisyys OmniaShopin kanssa.
Haastatellut saivat vapaasti kertoa ajatuksistaan annetuista teemoista.
Tutkimustulosten mukaan haastatellut yritykset olivat tyytyväisiä asiakaspalveluun, mutta antoivat kehittämisideoita yhteistyön kehittämiseen ja OmniaShopin toimintaan. Kehitettävät alueet ovat OmniaShopin tunnettuuden lisääminen, aukioloajat ja sijainti, elämyksellisyys, opiskelija-, ja yrittäjätuotteiden selvä erottaminen ja tiedottaminen niiden eroista sekä yrittäjien osallisuuden lisääminen.
Tutkittavana tapauksena on OmniaShopissa olevien luovien alojen ekologisten yrittäjien verkostoituminen ja yrittäjien tyytyväisyys yhteistyöhön ja asiakaspalveluun.
Opinnäytetyössä selvitettiin millaisia konkreettisia toimenpiteitä yrittäjät odottavat yhteistyöltä, miten yrittäjät kokevat yhteistyön sujuneen ja miten yrittäjät ovat verkostoituneet. Lisäksi tutkittiin miten yrittäjät hyödyntävät OmniaShopin palveluja ja verkostoitumismahdollisuuksia.
Teoriassa keskityttiin käsittelemään asioita, joilla on merkitystä ekologisesti toimivan pienyrityksen menestymiseen. Kirjallisuuden mukaan verkosto-osaaminen vaatii sosiaalisia taitoja, visiointikykyä ja yhteistyösuuntautuneisuutta. Lisäksi se vaatii koordinointi -, ja oppimiskykyä sekä kykyä tunnistaa potentiaaliset kumppanit.
Tutkimukseen haastateltiin kuutta ekologista luovien alojen yrittäjää, jotka valittiin harkinnanvaraisesti. Lisäksi haastateltiin OmniaShopin myymäläkoordinaattoria.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina kesä-, heinäkuussa 2014. Teemoina olivat luovien alojen verkostoituminen, yhteistyö ja asiakastyytyväisyys OmniaShopin kanssa.
Haastatellut saivat vapaasti kertoa ajatuksistaan annetuista teemoista.
Tutkimustulosten mukaan haastatellut yritykset olivat tyytyväisiä asiakaspalveluun, mutta antoivat kehittämisideoita yhteistyön kehittämiseen ja OmniaShopin toimintaan. Kehitettävät alueet ovat OmniaShopin tunnettuuden lisääminen, aukioloajat ja sijainti, elämyksellisyys, opiskelija-, ja yrittäjätuotteiden selvä erottaminen ja tiedottaminen niiden eroista sekä yrittäjien osallisuuden lisääminen.