3–5-vuotiaiden lasten kielen- ja puheenkehityksen tukeminen ja edistäminen; yksilö- ja ryhmätoiminnan toteutus päiväkoti JUMPin lapsille
Tuomiranta, Laura (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tuomiranta, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429389
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja toteuttaa yksilö- ja ryhmätoimintaa Seinäjoen yksityisen päiväkodin 3–5-vuotiaille lapsille 9.3.–14.4.2023. Lisäksi tarkoituksena oli luoda kielen kehitystä tukevien menetelmien vinkkivihko lasten kielen- ja puheenkehityksen tukemiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ja edistää 3–5-vuotiaiden kielen ja puheenkehitystä olemassa olevien materiaalien ja tehtävien avulla. Opinnäytetyö on toteutettu 9.9.2022–31.12.2023.
Tutkimus on toteutettu laadullisen kehittämistutkimuksen tavoin havainnoimalla lapsia sekä yksilöllisesti että ryhmässä viidellä eri ohjauskerralla ja haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen erityisopettajaa ja puheterapeuttia. Varhaiskasvatuksen opettajia ja varhaiskasvattaja erityisopettajaa haastateltiin 24.4.2023 ja puheterapeuttia 26.4.2023. Toiminnallisiin ohjaustuokioihin osallistui yhteensä kolme lasta. Koko tutkimuksen ajan sekä lasten että haastateltavien osallistuminen tutkimukseen on ollut vapaaehtoista. Tutkimusaineisto on kerätty tutkimuksen tekijän omilla ja varhaiskasvatuksen opettajien havainnoilla ja varhaiskasvattajien opettajien, varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja puheterapeutin haastatteluilla. Analyysissa on käytetty sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksissa tuli ilmi, että toiminnallisilla ja osallistavilla menetelmillä on positiivinen vaikutus lasten kielen- ja puheenkehityksen edistämiseen ja tukemiseen. Toiminnallisissa ja luovissa menetelmissä korostuvat sanoittaminen, kokemuksien ja mielipiteiden jakaminen ja yhdessä oppiminen, jotka kehittävät lapsen kielen ja puheenkehitystä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että ainakin yhden lapsen puheeseen oli tullut selkeyttä, ja hän oli tullut ymmärretyksi enemmän. Toiminnallisesta kehittämistoiminnasta valmistui opas eli kielen kehitystä tukeva vinkkivihko, joka tulee JUMPin päiväkodin ja lasten vanhempien käyttöön, ja jota he voivat jatkaa. Oppaassa kerrotaan niistä toiminnallisista menetelmistä, joita yksilö- ja ryhmätoiminnassa käytettiin.
Tutkimus on toteutettu laadullisen kehittämistutkimuksen tavoin havainnoimalla lapsia sekä yksilöllisesti että ryhmässä viidellä eri ohjauskerralla ja haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen erityisopettajaa ja puheterapeuttia. Varhaiskasvatuksen opettajia ja varhaiskasvattaja erityisopettajaa haastateltiin 24.4.2023 ja puheterapeuttia 26.4.2023. Toiminnallisiin ohjaustuokioihin osallistui yhteensä kolme lasta. Koko tutkimuksen ajan sekä lasten että haastateltavien osallistuminen tutkimukseen on ollut vapaaehtoista. Tutkimusaineisto on kerätty tutkimuksen tekijän omilla ja varhaiskasvatuksen opettajien havainnoilla ja varhaiskasvattajien opettajien, varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja puheterapeutin haastatteluilla. Analyysissa on käytetty sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksissa tuli ilmi, että toiminnallisilla ja osallistavilla menetelmillä on positiivinen vaikutus lasten kielen- ja puheenkehityksen edistämiseen ja tukemiseen. Toiminnallisissa ja luovissa menetelmissä korostuvat sanoittaminen, kokemuksien ja mielipiteiden jakaminen ja yhdessä oppiminen, jotka kehittävät lapsen kielen ja puheenkehitystä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että ainakin yhden lapsen puheeseen oli tullut selkeyttä, ja hän oli tullut ymmärretyksi enemmän. Toiminnallisesta kehittämistoiminnasta valmistui opas eli kielen kehitystä tukeva vinkkivihko, joka tulee JUMPin päiväkodin ja lasten vanhempien käyttöön, ja jota he voivat jatkaa. Oppaassa kerrotaan niistä toiminnallisista menetelmistä, joita yksilö- ja ryhmätoiminnassa käytettiin.