Sisältöstrategian malli päivittäistavarakaupalle
Puuska, Tiia (2023)
Puuska, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429464
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin S-market Laitaatsillalle, joka on Osuuskauppa
Suur-Savoon kuuluva päivittäistavarakauppa. Opinnäytetyön tavoitteena oli
tuottaa toimeksiantajalle lemmikinomistajien kohderyhmälle suunnattu sisältöstrategian malli, jonka avulla voidaan tuottaa suunnitelmallista ja kohdistettua
sisältömarkkinointia. Sisältöstrategia on osa yrityksen strategiaa. Se yhdistää
sisältöjen avulla viestinnän, markkinoinnin ja myynnin. Sisältöstrategiassa
määritellään miksi, kenelle ja miten sisältöä tuotetaan. Työ rajoitettiin koskemaan ainoastaan lemmikinomistajien kohderyhmää. Tutkimuksen tuloksien
perusteella sisältöstrategian malli toteutettiin myymälän käytössä olevalle
omalle medialle, Facebookille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä olisivat sopivia sosiaalisen
median alustoja sekä minkälaisia sisältöjä siellä tulisi julkaista, jotta sisältöjen
avulla voitaisiin vedota valittuun kohderyhmään. Tässä opinnäytetyössä oli
kolme tutkimusongelmaa: millaisilla sisällöillä kohderyhmää voisi sitouttaa,
missä kanavissa sisältöä kannattaa jakaa sekä miten tuloksia voidaan mitata.
Työn teoriaosuus koostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa
käsiteltiin sisältömarkkinointia käsitteenä, sisältömarkkinoinnin muotoja ja malleja sekä sisällön suunnittelua, tuotantoa ja jakelua. Toisessa luvussa käsiteltiin sisältöstrategiaa käsitteenä, tavoitteita ja mittareita, asiakaspersoonia ja
asiakaspolkua, tarina ja sisältötyyppejä, raportointia ja analyysiä sekä sisältöjen toimitusprosessia.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa kartoitettiin S-market Laitaatsillan henkilökunnan näkemyksiä tärkeimmistä kohderyhmistä ja niiden ominaisuuksista asiakaspersoonien rakentamiseksi. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jota jaettiin Facebookissa.
Tutkimustuloksien perusteella S-market Laitaatsillalle tehtiin kaksi asiakaspersoonaa. Tulokset osoittivat, että kohderyhmä käyttää sosiaalisen median kanavista eniten Facebookia. Heitä kiinnostaa eniten tiedottava, ohjeistava ja viihteellinen sisältö sekä sisältötyyppeinä kuvat, tarinat ja videot. Sisältöjen aiheina kiinnostavat tarjoukset, tuote -ja uutuusesittelyt sekä lemmikkien hoito-ohjeet. Kohderyhmä etsii tietoa pääosin hakukoneista ja enemmistö heistä kaipaa lemmikkieläintuotteisiin liittyvää sisältöä kerran kuukaudessa.
Suur-Savoon kuuluva päivittäistavarakauppa. Opinnäytetyön tavoitteena oli
tuottaa toimeksiantajalle lemmikinomistajien kohderyhmälle suunnattu sisältöstrategian malli, jonka avulla voidaan tuottaa suunnitelmallista ja kohdistettua
sisältömarkkinointia. Sisältöstrategia on osa yrityksen strategiaa. Se yhdistää
sisältöjen avulla viestinnän, markkinoinnin ja myynnin. Sisältöstrategiassa
määritellään miksi, kenelle ja miten sisältöä tuotetaan. Työ rajoitettiin koskemaan ainoastaan lemmikinomistajien kohderyhmää. Tutkimuksen tuloksien
perusteella sisältöstrategian malli toteutettiin myymälän käytössä olevalle
omalle medialle, Facebookille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä olisivat sopivia sosiaalisen
median alustoja sekä minkälaisia sisältöjä siellä tulisi julkaista, jotta sisältöjen
avulla voitaisiin vedota valittuun kohderyhmään. Tässä opinnäytetyössä oli
kolme tutkimusongelmaa: millaisilla sisällöillä kohderyhmää voisi sitouttaa,
missä kanavissa sisältöä kannattaa jakaa sekä miten tuloksia voidaan mitata.
Työn teoriaosuus koostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa
käsiteltiin sisältömarkkinointia käsitteenä, sisältömarkkinoinnin muotoja ja malleja sekä sisällön suunnittelua, tuotantoa ja jakelua. Toisessa luvussa käsiteltiin sisältöstrategiaa käsitteenä, tavoitteita ja mittareita, asiakaspersoonia ja
asiakaspolkua, tarina ja sisältötyyppejä, raportointia ja analyysiä sekä sisältöjen toimitusprosessia.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa kartoitettiin S-market Laitaatsillan henkilökunnan näkemyksiä tärkeimmistä kohderyhmistä ja niiden ominaisuuksista asiakaspersoonien rakentamiseksi. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jota jaettiin Facebookissa.
Tutkimustuloksien perusteella S-market Laitaatsillalle tehtiin kaksi asiakaspersoonaa. Tulokset osoittivat, että kohderyhmä käyttää sosiaalisen median kanavista eniten Facebookia. Heitä kiinnostaa eniten tiedottava, ohjeistava ja viihteellinen sisältö sekä sisältötyyppeinä kuvat, tarinat ja videot. Sisältöjen aiheina kiinnostavat tarjoukset, tuote -ja uutuusesittelyt sekä lemmikkien hoito-ohjeet. Kohderyhmä etsii tietoa pääosin hakukoneista ja enemmistö heistä kaipaa lemmikkieläintuotteisiin liittyvää sisältöä kerran kuukaudessa.