Sosiaalisen median suunnitelma mikroyritykselle
Koivunen, Juuli (2023)
Koivunen, Juuli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529498
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten sosiaalisen median markkinointisuunnitelma laaditaan mikroyritykselle. Työn toteuttaminen on ajankohtaista ja tarpeellista toimeksiantajayritykselle. Työn toimeksiantaja on lahtelainen mikro-yritys Onnen Keho TMI Jaana Lehtinen. Yritys on perustettu vuonna 2020.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten ja millä sosiaalisen median alustoilla mikroyrityksen kannattaa toteuttaa markkinointia. Tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa sosiaalisen median suunnitelma toimeksiantajan tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoria koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäinen pääluku käsittelee yrityksen nykyistä tilannetta, kehittämistarvetta ja sitä, kuinka kehittämistyö toteutetaan. Toinen pääluku keskittyy pääosin sosiaaliseen mediaan, sen kanaviin, sosiaalisen median suunnitteluun ja markkinointiin. Teoriaosuuden lähteet koostuvat alan kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista benchmarking-menetelmää eli vertailuanalyysia ja haastattelua. Vertailuanalyysiin valit-tiin viisi saman toimialan mikroyritystä. Benchmarking-menetelmällä analysoitiin verrokkiyritysten aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa ja heidän tuottamaa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksessa selvisi, että verrokkiyritysten käytetyimmät sosiaalisen median kanavat ovat Instagram ja Facebook. Toimeksiantajan haastattelun avulla saatiin tietoa yrityksestä, sen nykytilasta sekä tavoitteista sosiaalisen median markkinointia varten. Tutkimuksen mukaan mikroyrittäjien yleisimmät haasteet markkinoinnissa ovat resurssit ja sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelemattomuus.
Teorian ja tutkimuksen mukaan sosiaalisen median suunnitelma tukee toimeksiantajan liiketoimintaa. Suunnitelmassa määritellään tavoitteet, keinot, kohderyhmä ja sosiaalisen median kanavat. Suunnitelma sisältää kalenterivuoden tärkeimmät ajankohdat ja pyrkii tuottamaan kohderyhmälle mielenkiintoista sisältöä. Tärkeässä roolissa on selkeä yhtenäinen linja kaikissa yrityksen sosiaalisen median kanavissa. Markkinoinnin haasteita selkeyttää suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus, joita kehitettäessä yrittäjä säästää resurssejaan kuten aikaa ja rahaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten ja millä sosiaalisen median alustoilla mikroyrityksen kannattaa toteuttaa markkinointia. Tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa sosiaalisen median suunnitelma toimeksiantajan tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoria koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäinen pääluku käsittelee yrityksen nykyistä tilannetta, kehittämistarvetta ja sitä, kuinka kehittämistyö toteutetaan. Toinen pääluku keskittyy pääosin sosiaaliseen mediaan, sen kanaviin, sosiaalisen median suunnitteluun ja markkinointiin. Teoriaosuuden lähteet koostuvat alan kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista benchmarking-menetelmää eli vertailuanalyysia ja haastattelua. Vertailuanalyysiin valit-tiin viisi saman toimialan mikroyritystä. Benchmarking-menetelmällä analysoitiin verrokkiyritysten aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa ja heidän tuottamaa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksessa selvisi, että verrokkiyritysten käytetyimmät sosiaalisen median kanavat ovat Instagram ja Facebook. Toimeksiantajan haastattelun avulla saatiin tietoa yrityksestä, sen nykytilasta sekä tavoitteista sosiaalisen median markkinointia varten. Tutkimuksen mukaan mikroyrittäjien yleisimmät haasteet markkinoinnissa ovat resurssit ja sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelemattomuus.
Teorian ja tutkimuksen mukaan sosiaalisen median suunnitelma tukee toimeksiantajan liiketoimintaa. Suunnitelmassa määritellään tavoitteet, keinot, kohderyhmä ja sosiaalisen median kanavat. Suunnitelma sisältää kalenterivuoden tärkeimmät ajankohdat ja pyrkii tuottamaan kohderyhmälle mielenkiintoista sisältöä. Tärkeässä roolissa on selkeä yhtenäinen linja kaikissa yrityksen sosiaalisen median kanavissa. Markkinoinnin haasteita selkeyttää suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus, joita kehitettäessä yrittäjä säästää resurssejaan kuten aikaa ja rahaa.