Naisten kertomuksia peruskouluikäisenä tapahtuneesta seksuaalisesta väkivallasta
Hakala, Laura; Klemettilä, Eerika (2023)
Hakala, Laura
Klemettilä, Eerika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429401
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda peruskouluikäisenä seksuaalista väkivaltaa kokeneiden naisten ääni kuuluviin ja tuoda esiin heidän kokemuksensa siitä, kuinka seksuaaliseen väkivaltaan on puututtu. Opinnäytetyössä käsitellään naisten omia kokemuksia ja niiden myötä lisätään tietoisuutta seksuaalisesta väkivallasta. Tarkoituksena oli selvittää, mitä naiset kertovat peruskouluikäisenä tapahtuneesta seksuaalisesta väkivallasta sekä selvittää sitä, miten seksuaaliseen väkivaltaan on puututtu.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jossa aineiston keräämisessä sekä analysoinnissa käytettiin narratiivisia menetelmiä. Aineiston keräämistä varten luotiin E-lomake-ohjelmiston avulla verkkolomake, jota jaettiin Facebookissa erilaisiin naisille tarkoitettuihin ryhmiin. Aineistoksi saatiin kuusi anonyymiä kertomusta eri ikäisiltä naisilta, jotka olivat kokeneet seksuaalista väkivaltaa peruskouluikäisenä. Analyysissä kertomuksista poimittiin samankaltaisuuksia sekä eroavaisuuksia. Näiden pohjalta luotiin kaksi tyyppitarinaa. Opinnäytetyössä tulee ilmi, että naiset kertovat kokeneensa seksuaalista väkivaltaa eri muodoissa ja kertovat sen monenlaisista seurauksista. Seksuaalinen väkivalta on aiheuttanut häpeää, pelkoa sekä turvattomuutta. Kertomuksissa nousee esiin se, ettei seksuaalista väkivaltaa ole tunnistettu. Naisten kokemuksissa seksuaaliseen väkivaltaan ei ole puututtu.
Seksuaalinen väkivalta on edelleen valtakunnallinen ongelma, joka aiheuttaa uhrille vakavia seurauksia. Seksuaalisen väkivallan tunnistaminen ja siihen puuttuminen on ajan myötä kehittynyt, mutta opinnäytetyön ja aikaisempien tutkimuksien perusteella voidaan todeta, että monet peruskouluikäiset joutuvat kohtaamaan seksuaalista väkivaltaa arjessaan. Seksuaalisen väkivallan ennaltaehkäisyyn sekä siihen puuttumiseen on olemassa erilaisia toimintamalleja. Uusien ilmiöiden esiintymisen vuoksi olisikin hyödyllistä päivittää toimintamallit ajankohtaiseksi ja sen luomisessa voitaisiin hyödyntää seksuaalista väkivaltaa kokeneiden kokemuksia. Päivitetty toimintamalli seksuaaliseen väkivaltaan puuttumiseen voisi olla valtakunnallisesti kouluilla käytössä ja se voitaisiin sisällyttää tasaarvosuunnitelmaan.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jossa aineiston keräämisessä sekä analysoinnissa käytettiin narratiivisia menetelmiä. Aineiston keräämistä varten luotiin E-lomake-ohjelmiston avulla verkkolomake, jota jaettiin Facebookissa erilaisiin naisille tarkoitettuihin ryhmiin. Aineistoksi saatiin kuusi anonyymiä kertomusta eri ikäisiltä naisilta, jotka olivat kokeneet seksuaalista väkivaltaa peruskouluikäisenä. Analyysissä kertomuksista poimittiin samankaltaisuuksia sekä eroavaisuuksia. Näiden pohjalta luotiin kaksi tyyppitarinaa. Opinnäytetyössä tulee ilmi, että naiset kertovat kokeneensa seksuaalista väkivaltaa eri muodoissa ja kertovat sen monenlaisista seurauksista. Seksuaalinen väkivalta on aiheuttanut häpeää, pelkoa sekä turvattomuutta. Kertomuksissa nousee esiin se, ettei seksuaalista väkivaltaa ole tunnistettu. Naisten kokemuksissa seksuaaliseen väkivaltaan ei ole puututtu.
Seksuaalinen väkivalta on edelleen valtakunnallinen ongelma, joka aiheuttaa uhrille vakavia seurauksia. Seksuaalisen väkivallan tunnistaminen ja siihen puuttuminen on ajan myötä kehittynyt, mutta opinnäytetyön ja aikaisempien tutkimuksien perusteella voidaan todeta, että monet peruskouluikäiset joutuvat kohtaamaan seksuaalista väkivaltaa arjessaan. Seksuaalisen väkivallan ennaltaehkäisyyn sekä siihen puuttumiseen on olemassa erilaisia toimintamalleja. Uusien ilmiöiden esiintymisen vuoksi olisikin hyödyllistä päivittää toimintamallit ajankohtaiseksi ja sen luomisessa voitaisiin hyödyntää seksuaalista väkivaltaa kokeneiden kokemuksia. Päivitetty toimintamalli seksuaaliseen väkivaltaan puuttumiseen voisi olla valtakunnallisesti kouluilla käytössä ja se voitaisiin sisällyttää tasaarvosuunnitelmaan.