Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoäly pelituotannossa

Kivinen, Juho (2023)

 
Avaa tiedosto
Kivinen_Juho.pdf (1.310Mt)
Lataukset: 


Kivinen, Juho
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529530
Tiivistelmä
Tekoälyn käyttö on merkittävästi kasvanut viime vuosina. Tähän on vaikuttanut se, että kone- ja syväoppimisessa on otettu suuria harppauksia, joten pelikehittäjät ovat voineet valjastaa tekoälyn paremmin käyttöönsä luodessaan uusia pelejä. Tutkimuksessa tutkittiin sitä, miten tekoälyn avulla voidaan parantaa käyttäjäkokemusta ja mitä haasteita sen käyttöön liittyy pelikehityksessä.

Merkittävimpiä pelimoottoreita ovat Unity ja Unreal Engine. Näistä Unity on helpompi opeteltava sekä soveltuvampi mobiilipelien luomiseen, kun taas Unreal Engine mahdollistaa hyvien grafiikoiden luomisen, jonka takia suurimmat pelistudiot sitä käyttävät.

Proseduraalinen generointi on tekoälytekniikka, jolla kokonainen pelimaailma tai muu pelin sisältö luodaan algoritmien avulla joka kerta uniikkina siemenarvon avulla. Se eroaa satunnaisgeneroinnista siten, että satunnaisgeneroitu data saadaan valmiiksi määritetystä joukosta arpomalla. Tällöin pelikokemusta pystytään hallitsemaan paremmin, kuin kokonaan tyhjästä luodussa maailmassa.

Toinen merkittävä tekoälytekniikka on mukautuva vaikeusjärjestelmä. Nimensä mukaisesti järjestelmän avulla pelin vaikeustasoa voidaan muokata reaaliajassa pelaajan suorituksen mukaan. Täten pelikokemus pysyy sopivan haastavana ja sujuvana.

Pelien testauksessa tekoäly pystyy tunnistamaan virheet jo lähdekoodissa ja ehdottaa korjauksia. Tekoälyn avulla voidaan myös luoda monipuolisia testitapauksia, joita voidaan käyttää ehkäisemään virheitä.

Tutkimuksessa päästiin lopputulokseen, jossa proseduraalinen generointi ja mukautuva vaikeusjärjestelmä koettiin merkittävimmiksi tekoälytekniikoiksi pelikehityksessä. Aiheesta riittää yhä tutkittavaa ja jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia esimerkiksi tekoälyn luonnollisten kielten käsittelyä, joka on esillä peleissä, jossa tekoälyn kanssa käydään keskusteluja.

Tutkimus kehitti tekijän taitoa kirjoittaa puhtaasti lähteisiin perustuvaa tekstiä. Työ antoi myös tekijälle avaramman käsityksen tekoälyn toiminnasta ja sen käyttötavoista, joka on oleellista kirjoittajan ammatillisen kehityksen puolesta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste