Business Digiksi! : liiketoiminnan kehittäminen Business Model Canvas:n avulla -case MillaFIT
Saarela, Milla (2023)
Saarela, Milla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529518
Tiivistelmä
Kauppaa käydään internetin välityksellä yhä enemmän. Myös yhä pienemmät yritykset haluavat saada osansa verkon välityksellä liikkuvasta rahasta sekä asiakkaista verkossa. Liiketoimintamallit ohjaavat ja antavat suuntaa monen yrityksen toimintaan.
Aihe opinnäytetyölle oli peräisin täysin yrityksen tarpeista sekä pienyrittäjän haaveesta viedä hyvinvointivalmennuksia verkkoon. Ala on kilpailtu, ja yrittäjän on hyvä ymmärtää, millaisia asioita on otettava huomioon verkkoliiketoimintaa suunnitellessa ja luodessa.
Tutkimuksen kohteena oli oman hyvinvointialan toiminimiyrityksen liiketoiminnan kehittäminen Business Model Canvas- mallin (BMC) avulla. Mallin ovat kehittäneet Alexander Osterwalder ja Yves Pigneur. Mallista on tehty useita versioita ja sitä on käytetty monenlaisten yritysten, niin aloittavien kuin pitkään toimineiden ja menestyneidenkin yritysten liiketoiminnan kehittämiseen ja uudistamiseen.
Työssä läpikäytiin BMC-mallin yhdeksän liiketoiminnan osaa teorian kautta ja niitä peilataan yrityksen toimintaan. Työtä varten haastateltiin myös kahta hyvinvointialan pienyrittäjää, jotka ovat jo vieneet valmennuksiaan verkkoon.
Työn tavoitteena oli selvittää, soveltuuko BMC-malli pienelle hyvinvointialan yritykselle ja tulevaisuudessa myös muiden yritysten liiketoiminnan tarkasteluun ja suunnitteluun. Lisäksi selvitin tuoko mallin käyttäminen selkeää lisäarvoa digituotteen suunnitteluun yritykselleni.
Aihe opinnäytetyölle oli peräisin täysin yrityksen tarpeista sekä pienyrittäjän haaveesta viedä hyvinvointivalmennuksia verkkoon. Ala on kilpailtu, ja yrittäjän on hyvä ymmärtää, millaisia asioita on otettava huomioon verkkoliiketoimintaa suunnitellessa ja luodessa.
Tutkimuksen kohteena oli oman hyvinvointialan toiminimiyrityksen liiketoiminnan kehittäminen Business Model Canvas- mallin (BMC) avulla. Mallin ovat kehittäneet Alexander Osterwalder ja Yves Pigneur. Mallista on tehty useita versioita ja sitä on käytetty monenlaisten yritysten, niin aloittavien kuin pitkään toimineiden ja menestyneidenkin yritysten liiketoiminnan kehittämiseen ja uudistamiseen.
Työssä läpikäytiin BMC-mallin yhdeksän liiketoiminnan osaa teorian kautta ja niitä peilataan yrityksen toimintaan. Työtä varten haastateltiin myös kahta hyvinvointialan pienyrittäjää, jotka ovat jo vieneet valmennuksiaan verkkoon.
Työn tavoitteena oli selvittää, soveltuuko BMC-malli pienelle hyvinvointialan yritykselle ja tulevaisuudessa myös muiden yritysten liiketoiminnan tarkasteluun ja suunnitteluun. Lisäksi selvitin tuoko mallin käyttäminen selkeää lisäarvoa digituotteen suunnitteluun yritykselleni.