Sähköpostimarkkinoinnin kampanjasuunnitelma B2B-yritykselle uusasiakashankinnan tueksi
Laitinen, Heta (2023)
Laitinen, Heta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529550
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle sähköpostimarkkinoinnin kampanjasuunnitelma, joka sisältää kolme uutiskirjettä. Sähköpostikampanjalla tavoitellaan uusia asiakassuhteita ja se kohdennetaan toimeksiantajan valitsemalle kohderyhmälle. Opinnäytetyön toteutus perustui kohdeyrityksen tarpeeseen aloittaa säännöllinen sähköpostimarkkinointi. Työn toimeksiantaja on ulkomainontaa tarjoava yritys. Aihe painottui sähköpostiin markkinointikanavana sekä kampanjasuunnitteluun uusasiakashankinnan ja B2B-markkinoinnin näkökulmasta. Aiheen ulkopuolelle jäivät sähköpostilistan luominen sekä uutiskirjeen pohjan suunnittelu.
Opinnäytetyön monipuolisessa tietoperustassa hyödynnettiin sähköpostimarkkinoinnille ja kampanjasuunnittelulle keskeisiä lähteitä. Markkinoinnin jatkuvan kehityksen vuoksi opinnäytetyössä on käytetty sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä, jotta aiheesta on saatu kattava ja ajantasainen kuva. Tietoperusta rakentui opinnäytetyön tuotoksen kannalta oleellisista aiheista, joita sovellettiin myös kohdeyrityksen sähköpostimarkkinoinnin kampanjasuunnitelmassa. Ensin käsiteltiin sähköpostimarkkinoinnin yleisiä näkökulmia, kuten sen monipuolisuutta, lainsäädännöllisiä raameja ja hyvän uutiskirjeen ominaisuuksia. Tämän jälkeen syvennyttiin kampanjasuunnittelun vaiheisiin ja yhdistettiin ne sähköpostimarkkinointiin.
Sähköpostikampanjan suunnittelun tueksi toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin benchmarking eli vertailuanalyysi, joka suoritettiin asiantuntijahaastatteluna ja havainnointina kilpailijoiden uutiskirjeistä. Tätä vertailuanalyysiä ja tietoperustasta kerättyä teoriaa soveltaen luotiin kohdeyritykselle sähköpostimarkkinoinnin kampanjasuunnitelma, jonka toteutuksessa perehdyttiin huolellisesti kohdeyrityksen sähköpostimarkkinoinnin lähtötilanteeseen ja toimialan kilpailijoihin sekä kampanjalle asetettuihin tavoitteisiin, kohderyhmään ja strategiaan. Näiden pohjalta luotiin kolme uutiskirjettä, joista ensimmäinen on sisältötyypiltään opettavainen, toinen viihdyttävä ja kolmas inspiroiva. Koska sähköpostikampanja on suunnitelma, joka on suunniteltu toteutettavaksi vuonna 2024, on tässä opinnäytetyössä lopuksi käyty vain teoreettisesti läpi sähköpostikampanjan seuranta, mittaaminen ja analysointi.
Opinnäytetyön pohjalta toimeksiantaja voi toteuttaa sähköpostikampanjan asiakkuudenhallintajärjestelmä Pipedriven sähköpostityökalulla, josta nähdään suoraan kampanjan tulokset. Tuotos soveltuu hyvin toimeksiantajan sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen ja sen tarkoituksenmukaiseen käyttöön eli uusasiakashankintaan. Pohdintaosiossa käytiin läpi asetettujen tavoitteiden saavuttaminen sekä toimeksiantajayhteistyö. Tuotoksesta esitettiin myös havaintoja, joiden perusteella on tehty kehittämisehdotuksia kohdeyrityksen markkinointiin yleisesti, mutta painottuen erityisesti sähköpostimarkkinointiin. Lopuksi arvioitiin koko opinnäytetyöprosessia. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin helmikuussa 2023 ja saatiin päätökseen marraskuussa 2023.
Opinnäytetyön monipuolisessa tietoperustassa hyödynnettiin sähköpostimarkkinoinnille ja kampanjasuunnittelulle keskeisiä lähteitä. Markkinoinnin jatkuvan kehityksen vuoksi opinnäytetyössä on käytetty sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä, jotta aiheesta on saatu kattava ja ajantasainen kuva. Tietoperusta rakentui opinnäytetyön tuotoksen kannalta oleellisista aiheista, joita sovellettiin myös kohdeyrityksen sähköpostimarkkinoinnin kampanjasuunnitelmassa. Ensin käsiteltiin sähköpostimarkkinoinnin yleisiä näkökulmia, kuten sen monipuolisuutta, lainsäädännöllisiä raameja ja hyvän uutiskirjeen ominaisuuksia. Tämän jälkeen syvennyttiin kampanjasuunnittelun vaiheisiin ja yhdistettiin ne sähköpostimarkkinointiin.
Sähköpostikampanjan suunnittelun tueksi toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin benchmarking eli vertailuanalyysi, joka suoritettiin asiantuntijahaastatteluna ja havainnointina kilpailijoiden uutiskirjeistä. Tätä vertailuanalyysiä ja tietoperustasta kerättyä teoriaa soveltaen luotiin kohdeyritykselle sähköpostimarkkinoinnin kampanjasuunnitelma, jonka toteutuksessa perehdyttiin huolellisesti kohdeyrityksen sähköpostimarkkinoinnin lähtötilanteeseen ja toimialan kilpailijoihin sekä kampanjalle asetettuihin tavoitteisiin, kohderyhmään ja strategiaan. Näiden pohjalta luotiin kolme uutiskirjettä, joista ensimmäinen on sisältötyypiltään opettavainen, toinen viihdyttävä ja kolmas inspiroiva. Koska sähköpostikampanja on suunnitelma, joka on suunniteltu toteutettavaksi vuonna 2024, on tässä opinnäytetyössä lopuksi käyty vain teoreettisesti läpi sähköpostikampanjan seuranta, mittaaminen ja analysointi.
Opinnäytetyön pohjalta toimeksiantaja voi toteuttaa sähköpostikampanjan asiakkuudenhallintajärjestelmä Pipedriven sähköpostityökalulla, josta nähdään suoraan kampanjan tulokset. Tuotos soveltuu hyvin toimeksiantajan sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen ja sen tarkoituksenmukaiseen käyttöön eli uusasiakashankintaan. Pohdintaosiossa käytiin läpi asetettujen tavoitteiden saavuttaminen sekä toimeksiantajayhteistyö. Tuotoksesta esitettiin myös havaintoja, joiden perusteella on tehty kehittämisehdotuksia kohdeyrityksen markkinointiin yleisesti, mutta painottuen erityisesti sähköpostimarkkinointiin. Lopuksi arvioitiin koko opinnäytetyöprosessia. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin helmikuussa 2023 ja saatiin päätökseen marraskuussa 2023.