Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Moniammatillisen yhteistyön ja vuorovaikutuksen vahvistaminen koulussa : Case Joutsan yhtenäiskoulu

Österberg, Johan (2023)

 
Avaa tiedosto
Osterberg_Johan.pdf (1.175Mt)
Lataukset: 


Österberg, Johan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629641
Tiivistelmä
Moniammatillinen yhteistyö on tärkeä osa koulun arkea. Koulussa opettajien ja erityisopettajien lisäksi lasten ja nuorten kanssa työskentelevät koulunkäynnin ohjaajat, opinto-ohjaajat sekä oppilashuollon ammattilaiset (mm. kuraattori, psykologi, kouluterveydenhoitaja, kouluvalmentajat.) Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Joutsan yhtenäiskoulun henkilöstön kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä sekä tähän liittyvät mahdolliset kehittämistarpeet.

Teoriaosuudessa käsitellään opinnäytetyöhön olennaisesti liittyvät käsitteet, joita ovat yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilashuolto, moniammatillinen yhteistyö sekä vuorovaikutus. Perustat toimivalle yhteistyölle koulun viitekehyksessä pohjautuu Mari Kontion (2013) väitöskirjaan ”Jaetun ymmärryksen rakentuminen moniammatillisten oppilashuoltoryhmien kokouksissa” sekä aiempiin tutkimuksiin koskien moniammatillisen yhteistyön kokemuksia kouluista.

Tutkimus oli laadullinen case-tutkimus. Tutkimuksen aineisto koostuu henkilöstölle jaettuun kyselylomakkeeseen sekä työssä havainnointiin. Kyselyn vastaukset analysoitiin teemoittelemalla, joista muodostui tutkimuskysymysten suuntaiset kokonaisuudet. Henkilöstön määrä koulussa on 58, joista kyselyyn vastasi 25.

Moniammatillinen yhteistyö Joutsan yhtenäiskoulussa koettiin hyvin tärkeäksi. Kuormittavaksi se koettiin harvoin, ja silloinkin toimimattomuuden vuoksi. Yhteistyön tärkeys korostui arjen sujuvuuden, oman jaksamisen sekä nuorten haasteiden osalta. Yhteistyön kehittämisen kohteiksi koettiin tiedonkulku, työtehtävien selkeys ja toimintamallit sekä avoin keskustelu.

Moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi olennaisiksi tekijöiksi muodostuu yhteinen aika ja kunnioittava vuorovaikutus. Työtehtävien ja toimintamallien selkeyttäminen vaatii säännöllistä kertausta sekä käytännön esimerkkien kautta selkeyttämistä. Tiedonkulussa osa haasteista muodostuu eri ammattiryhmien lainsäädännön sekä niiden tulkintojen vuoksi. Yhteisillä toimintamalleilla ja sovituilla viestintätavoilla voidaan ehkäistä oppilaan jääminen ilman tarvitsemaansa tukea.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste