Pärjäävyys lapset puheeksi menetelmän peruskäsitteenä
Arcega Casillas, Sofia; Dehbi Alaoui, Hounaida (2023)
Arcega Casillas, Sofia
Dehbi Alaoui, Hounaida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629667
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme pärjäävyyttä vahvistavia tekijöitä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Käytimme työssämme YAMK opinnäytetöitä, pro-graduja sekä yhtä kandidaatintyötä. Etsimme tutkimuksia, jotka kohdistuivat pärjäävyyteen ikätasosta riippumatta, mutta joita voi soveltaa myös lapsiin ja nuoriin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä tietoa siitä, miten lapsen pärjäävyyttä voidaan lisätä, tukea ja kehittää. Tavoitteena oli kerätä uutta tietoa Lapset puheeksi- menetelmälle, jotta kouluttajat ja koulutetut saisivat uutta tietoa ja voisivat sitä hyödyntää menetelmän käytössä.
Tutkimuksessa oli tarkoitus myös koota tietoa pärjäävyyden ilmiöistä ja mitä pärjäävyyteen kuuluu. Löysimme pärjäävyydelle adaptiiviset järjestelmät, joiden kautta tutkimme pärjäävyyden kokonaiskuvaa.
Pärjäävyys on muuttuva ominaisuus, joka kehittyy ja muovautuu läpi elämän. Pärjäävyyttä voidaan joko vahvistaa tai heikentää ja pärjäävyyden tasolla on runsas vaikutus elämän laatuun ja stressinsietoon. Tutkimustuloksina löysimme hyvin arkisia asioita, joilla voimme vahvistaa lapsen pärjäävyyttä. Sosiaaliset suhteet, stressinhallinta, optimismi, altistuminen pettymyksille, elämän tyytyväisyys, hyvinvoinnin edistäminen mm. liikunnalla ja mindfullnessilla, huumori, vapaa-aika, luonto, usko ja uskonto ovat kaikki asioita, joita voimme lisätä lapsen arkeen ja näin vahvistaa pärjäävyyttä. On myös asioita, joihin emme voi vaikuttaa kuten geenit, luonne ja temperamentti, joilla on myös hyvin vahvat tekijät lapsen pärjäävyydelle. Vaikka lapsi saattaisi olla näiden kautta altistuvaisempi pärjäävyyden heikkenemiselle, voidaan vahvistaa toisia osa-alueita.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä tietoa siitä, miten lapsen pärjäävyyttä voidaan lisätä, tukea ja kehittää. Tavoitteena oli kerätä uutta tietoa Lapset puheeksi- menetelmälle, jotta kouluttajat ja koulutetut saisivat uutta tietoa ja voisivat sitä hyödyntää menetelmän käytössä.
Tutkimuksessa oli tarkoitus myös koota tietoa pärjäävyyden ilmiöistä ja mitä pärjäävyyteen kuuluu. Löysimme pärjäävyydelle adaptiiviset järjestelmät, joiden kautta tutkimme pärjäävyyden kokonaiskuvaa.
Pärjäävyys on muuttuva ominaisuus, joka kehittyy ja muovautuu läpi elämän. Pärjäävyyttä voidaan joko vahvistaa tai heikentää ja pärjäävyyden tasolla on runsas vaikutus elämän laatuun ja stressinsietoon. Tutkimustuloksina löysimme hyvin arkisia asioita, joilla voimme vahvistaa lapsen pärjäävyyttä. Sosiaaliset suhteet, stressinhallinta, optimismi, altistuminen pettymyksille, elämän tyytyväisyys, hyvinvoinnin edistäminen mm. liikunnalla ja mindfullnessilla, huumori, vapaa-aika, luonto, usko ja uskonto ovat kaikki asioita, joita voimme lisätä lapsen arkeen ja näin vahvistaa pärjäävyyttä. On myös asioita, joihin emme voi vaikuttaa kuten geenit, luonne ja temperamentti, joilla on myös hyvin vahvat tekijät lapsen pärjäävyydelle. Vaikka lapsi saattaisi olla näiden kautta altistuvaisempi pärjäävyyden heikkenemiselle, voidaan vahvistaa toisia osa-alueita.