Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimisen kehittäminen – Case: Brights Learning

Alapappila, Mari (2023)

 
Avaa tiedosto
Alapappila_Mari.pdf (1.074Mt)
Lataukset: 


Alapappila, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629754
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin syys-marraskuussa 2023 Brights Learningille, joka on kouluttamisen ja oppimisen asiantuntijayritys. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten oppimista voitaisiin kehittää Brightsissa. Tämän selvittämiseksi tutkittiin, millainen on yrityksen oppimisen nykytilanne, mitkä tekijät edistävät ja vaikeuttavat oppimista sekä millaisia toiveita työntekijöillä on oppimisen kehittämisen suhteen. Tulosten perusteelta Brightsille toteutettiin nelivaiheinen oppimisen kehittämissuunnitelma. Opinnäytetyön aihe oli merkityksellinen ja ajankohtainen, sillä työnteon muuttuminen tulee edellyttämään uusien osaamistarpeiden tunnistamista sekä työuran aikaista jatkuvaa oppimista ja itsensä kehittämistä.

Tietoperusta muodostettiin yksilön, tiimin ja organisaation oppimisesta sekä työelämässä oppimisesta. Tietoperustassa perehdyttiin oppimisprosesseihin, -tyyleihin ja -tapoihin, oppimiseen myönteisesti ja kielteisesti vaikuttaviin tekijöihin sekä oppimisen kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla Microsoft Teams -verkkoympäristössä, jonka jälkeen aineisto litteroitiin, pelkistettiin ja teemoiteltiin. Haastatteluaineisto analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Haastatteluihin osallistui 15 yrityksen työntekijää, joista neljä edusti esihenkilöitä ja 11 työntekijöitä. Haastatteluihin osallistui työntekijöitä kaikista yrityksen maista ja neljällä eri tehtävänkuvalla.

Tutkimus on osoittanut, että yksilöiden ja tiimien oppiminen tulee sisältyä yrityksen strategiaan sekä siihen liittyvät tavoitteet, odotukset ja vaatimukset tulee viestiä selkeästi. Yrityskulttuurilla ja esihenkilön tuella on havaittu olevan merkittävä vaikutus oppimiseen. Tutkimus on osoittanut, että työelämässä oppiminen vaatii työntekijöiltä riittäviä henkisiä ja fyysisiä resursseja sekä oppimista tukevia rakenteita ja prosesseja. Oppimisen tulee olla työntekijöille kannattavaa ja palkitsevaa, jotta sitä toteutetaan pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti.

Tutkimustuloksien perusteella Brightsille on luotu kehittämisehdotus, joka sisältää neljä eri vaihetta. Ensimmäinen vaihe on oppimiseen liittyvien tavoitteiden selkeytys, jossa yritys selkeyttää tavoitteet, vision, tulevaisuuden osaamistarpeet sekä työntekijöihin kohdistuvat odotukset ja vaatimukset. Seuraavassa vaiheessa kehitetään oppimisen käytäntöjä luomalla säännöllisyyttä oppimistavoitteiden määrittämiseen ja seurantaan, kehittämällä palautekulttuuria, vahvistamalla oppimisen priorisointia ja kehittämällä yrityksen sisäistä yhteistyötä. Kolmannessa vaiheessa korostetaan oppimisen merkityksellisyyttä sisällyttämällä oppiminen KPI-mittariin ja työntekijöiden roolikuvauksiin sekä tekemällä oppiminen näkyväksi hyödyntämällä työntekijöiden osaamista entistä tehokkaammin. Viimeisessä vaiheessa parannetaan oppimisen palkitsevuutta kehittämällä palkitsemisjärjestelmää sekä parantamalla oppimisen myötä urakehitysmahdollisuuksia ja vastuiden saamista yrityksen sisällä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste