Yrityskulttuurin merkityksen huomioiminen toimintamallimuutoksessa: palvelumuotoilua hyödyntämällä
Rantala, Virpi (2023)
Rantala, Virpi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729821
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää palvelumuotoilun avulla, miten yrityskulttuuri tulee huomioida toimintamallimuutoksen yhteydessä. Opinnäytetyö tehtiin teknisten palveluiden hallintamallin konseptointia varten. Varsinainen konseptointi on jätetty tämän työn ulkopuolelle.
Päätutkimuskysymys oli: ”Miten yrityskulttuuri tulee huomioida teknisten palveluiden hallintamallin konseptoinnissa?”. Alakysymykset olivat: ”Miten tunnistetaan organisaation ja sen eri käyttäjäryhmien tarpeet teknisten palveluiden hallinnoimiselle?”, Kuinka ne huomioidaan konseptoinnissa?”, ”Mitä asioita pitää huomioida, jotta hallintamalli saadaan osaksi arkea?” ja ”Kuinka toimintamallimuutoksen etenemistä voidaan tukea?”.
Tutkimus koostui kahdesta osasta: haastatteluista ja yhteiskehittämisestä. Teemahaastatteluiden avulla saatiin muodostettua kattava ymmärrys yrityksen nykytilasta, sen kulttuurista ja historian vaikutuksista. Näiden pohjalta määriteltiin muotoiluajurit, jotka ohjasivat yhteiskehittämisvaihetta. Fasilitoitujen työpajojen avulla ideoitiin hallintamallia, sen vaatimuksia ja edellytyksiä. Työn kantavana teemana oli käyttäjälähtöisyys.
Yrityskulttuuri on yhtä aikaa näkymätön ja näkyvä. Se vaikuttaa kaikkeen ja tulee ilmi kaikesta. Sen merkitys unohtuu usein, kun lähdetään edistämään isoja muutoshankkeita. Kulttuuri on muutosjohtamisen tärkein työkalu, ja sen hyödyntäminen edellyttää yrityksen historiantuntemuksen yhdistämistä nykytilan vahvuuksiin sekä tulevaisuuden tavoitteisiin. Tämä opinnäytetyö on toimeksiantajalle kivijalka, jonka pohjalta muutosta on hyvä edistää.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan selvityksen organisaation nykytilasta ja muutoskyvykkyydestä, visualisointeja tutkimustiedon kiteyttämiseksi ja ehdotuksia työn edistämiseksi. Lopputulos tuo esiin yrityksen vahvuudet muutostyön edistämisessä ja nostaa esiin kehityskohteita.
Päätutkimuskysymys oli: ”Miten yrityskulttuuri tulee huomioida teknisten palveluiden hallintamallin konseptoinnissa?”. Alakysymykset olivat: ”Miten tunnistetaan organisaation ja sen eri käyttäjäryhmien tarpeet teknisten palveluiden hallinnoimiselle?”, Kuinka ne huomioidaan konseptoinnissa?”, ”Mitä asioita pitää huomioida, jotta hallintamalli saadaan osaksi arkea?” ja ”Kuinka toimintamallimuutoksen etenemistä voidaan tukea?”.
Tutkimus koostui kahdesta osasta: haastatteluista ja yhteiskehittämisestä. Teemahaastatteluiden avulla saatiin muodostettua kattava ymmärrys yrityksen nykytilasta, sen kulttuurista ja historian vaikutuksista. Näiden pohjalta määriteltiin muotoiluajurit, jotka ohjasivat yhteiskehittämisvaihetta. Fasilitoitujen työpajojen avulla ideoitiin hallintamallia, sen vaatimuksia ja edellytyksiä. Työn kantavana teemana oli käyttäjälähtöisyys.
Yrityskulttuuri on yhtä aikaa näkymätön ja näkyvä. Se vaikuttaa kaikkeen ja tulee ilmi kaikesta. Sen merkitys unohtuu usein, kun lähdetään edistämään isoja muutoshankkeita. Kulttuuri on muutosjohtamisen tärkein työkalu, ja sen hyödyntäminen edellyttää yrityksen historiantuntemuksen yhdistämistä nykytilan vahvuuksiin sekä tulevaisuuden tavoitteisiin. Tämä opinnäytetyö on toimeksiantajalle kivijalka, jonka pohjalta muutosta on hyvä edistää.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan selvityksen organisaation nykytilasta ja muutoskyvykkyydestä, visualisointeja tutkimustiedon kiteyttämiseksi ja ehdotuksia työn edistämiseksi. Lopputulos tuo esiin yrityksen vahvuudet muutostyön edistämisessä ja nostaa esiin kehityskohteita.