Vegaaninen merkinnän vaikutus vitriinituotteen menekkiin Kiskokabinetti Oy:ssä
Pesu, Mira (2023)
Pesu, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629760
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko vegaaninen merkinnällä vaikutusta vitriinituotteen menekkiin, ja onko vegaaniselle vitriinituotteelle kysyntää toimek-siantajayrityksessä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, mielipiteitä ja asenteita vegaanista merkintää kohtaan sekä sitä, kuinka tuttuja vegaanituotteet asiakkaille ovat. Toimeksiantajana opinnäytetyöllä oli huoltoasema Kiskokabinetti Oy Sastamalasta. Teoriaviitekehyksen aiheita olivat veganismi käsitteenä, vitriinit ja tuotteet, ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät sekä tutkimuksia ruuan valintaan vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin QR-koodin avulla. Kysely suoritettiin kahden kuukauden aikana siten, että ensimmäisenä kuukautena tuotteessa ei ollut mainintaa vegaanisuudesta, kun taas toisena kuukautena tuotteessa mainittiin selkeästi sen olevan vegaaninen. Työn taustaa kartoitettiin toimeksiantajan haastattelulla sekä asiakasprofiileilla, jotka luotiin havainnointia apuna käyttäen.
Kyselyn vastauksia analysoitiin määrällisesti ja laadullisena sisällönanalyysinä. Saatujen tulosten pohjalta voidaan päätellä, että vegaaninen merkintä vaikuttaa tuotteen menekkiin. Saadut tulokset eivät kuitenkaan ole yksiselitteisesti positiivisia tai negatiivisia. Tuloksista voidaan myös päätellä, että vegaanisille tuotteille on jonkin verran kysyntää, sillä vegaaniruokavaliota noudattavien lisäksi niitä käyttävät useat eri asiakasryhmät. Tuloksista ei voi täysin päätellä luotettavuutta, mutta ne antoivat tarpeeksi tietoa johtopäätösten tekemiseen.
Opinnäytetyön tulosten luotettavuutta voidaan tutkia lisää toistamalla tutkimusosuus ja vertailla saatuja tuloksia tämän työn tutkimustuloksiin. Opinnäytetyötä pystytään kehittämään asiakasprofiloinnilla, ja tutkimalla tarkemmin asiakkaita, jotka käyttävät vegaanituotteita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin QR-koodin avulla. Kysely suoritettiin kahden kuukauden aikana siten, että ensimmäisenä kuukautena tuotteessa ei ollut mainintaa vegaanisuudesta, kun taas toisena kuukautena tuotteessa mainittiin selkeästi sen olevan vegaaninen. Työn taustaa kartoitettiin toimeksiantajan haastattelulla sekä asiakasprofiileilla, jotka luotiin havainnointia apuna käyttäen.
Kyselyn vastauksia analysoitiin määrällisesti ja laadullisena sisällönanalyysinä. Saatujen tulosten pohjalta voidaan päätellä, että vegaaninen merkintä vaikuttaa tuotteen menekkiin. Saadut tulokset eivät kuitenkaan ole yksiselitteisesti positiivisia tai negatiivisia. Tuloksista voidaan myös päätellä, että vegaanisille tuotteille on jonkin verran kysyntää, sillä vegaaniruokavaliota noudattavien lisäksi niitä käyttävät useat eri asiakasryhmät. Tuloksista ei voi täysin päätellä luotettavuutta, mutta ne antoivat tarpeeksi tietoa johtopäätösten tekemiseen.
Opinnäytetyön tulosten luotettavuutta voidaan tutkia lisää toistamalla tutkimusosuus ja vertailla saatuja tuloksia tämän työn tutkimustuloksiin. Opinnäytetyötä pystytään kehittämään asiakasprofiloinnilla, ja tutkimalla tarkemmin asiakkaita, jotka käyttävät vegaanituotteita.
