Matkalaskuprosessin uudistaminen
Tuominen, Pipsa (2023)
Tuominen, Pipsa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729834
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona raskaankaluston varaosien maahantuontiin, tukku- ja vähittäismyyntiin erikoistuneelle osakeyhtiölle. Työn tavoitteena oli selvittää vaihtoehtoja toimeksiantajayrityksen nykyisen matkalaskuprosessin muuttamisesta sähköiseen muotoon. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa, vähentäisikö prosessin kehittäminen siihen tällä hetkellä kuluvaa aikaa sekä manuaalisen työn määrää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli testata matkalaskuprosessin soveltuvuutta kahteen eri toimeksiantajan valitsemaan järjestelmään ja tehdä siitä vertailu.
Opinnäytetyön menetelmänä oli toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimusmenetelmänä työn tietoperustaa varten käytettiin tiedonhankintaa sekä sähköisistä lähteistä että kirjallisuudesta. Työn teoriaosuus käsitteli työaikaan ja -matkaan liittyviä käsitteitä sekä eri matkakustannusten korvausten muotoja ja niiden käsittelyä verotuksessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sähköistä taloushallintoa, erityisesti sähköisen matkalaskuprosessin piirteitä. Opinnäytetyön empiirinen osuus sisälsi toimeksiantajayrityksen nykyiseen matkalaskuprosessiin tutustumisen, kumpaankin järjestelmään tehdyn prosessin kuvaamisen sekä järjestelmien toiminnan esittelemisen. Empiirisen osan loppuun tehtiin vertailu näiden järjestelmien ominaisuuksien välillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua kahteen eri järjestelmään alustat toimeksiantajayrityksen matkalaskuille, jotta jatkossa matkalaskuprosessi olisi täysin sähköisessä muodossa. Kummankin järjestelmän avulla saataisiin vähennettyä päällekkäisiä työtehtäviä sekä manuaalisen työn määrää, mikä vähentäisi matkalaskuprosessiin tällä hetkellä kuluvaa aikaa sekä pienentäisi näppäilyvirheiden riskiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt kuvaus sekä nykyisestä matkalaskuprosessista että mahdollisesti käyttöönotettavien järjestelmien testauksesta ja vertailusta toimii apuna, kun toimeksiantaja valitsee yrityksen matkalaskuprosessin tarpeisiin vastaavaa sähköistä järjestelmää. Sopivan järjestelmän valinnan ja käyttöönoton jälkeen, tulee mahdollisesti vielä esiin joitain puutteita sekä parannettavaa, mitä testiryhmillä ja -tietokannalla ei ole huomattu, joten kehitysprosessia tullaan vielä tulevaisuudessa jatkamaan.
Opinnäytetyön menetelmänä oli toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimusmenetelmänä työn tietoperustaa varten käytettiin tiedonhankintaa sekä sähköisistä lähteistä että kirjallisuudesta. Työn teoriaosuus käsitteli työaikaan ja -matkaan liittyviä käsitteitä sekä eri matkakustannusten korvausten muotoja ja niiden käsittelyä verotuksessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sähköistä taloushallintoa, erityisesti sähköisen matkalaskuprosessin piirteitä. Opinnäytetyön empiirinen osuus sisälsi toimeksiantajayrityksen nykyiseen matkalaskuprosessiin tutustumisen, kumpaankin järjestelmään tehdyn prosessin kuvaamisen sekä järjestelmien toiminnan esittelemisen. Empiirisen osan loppuun tehtiin vertailu näiden järjestelmien ominaisuuksien välillä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua kahteen eri järjestelmään alustat toimeksiantajayrityksen matkalaskuille, jotta jatkossa matkalaskuprosessi olisi täysin sähköisessä muodossa. Kummankin järjestelmän avulla saataisiin vähennettyä päällekkäisiä työtehtäviä sekä manuaalisen työn määrää, mikä vähentäisi matkalaskuprosessiin tällä hetkellä kuluvaa aikaa sekä pienentäisi näppäilyvirheiden riskiä.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt kuvaus sekä nykyisestä matkalaskuprosessista että mahdollisesti käyttöönotettavien järjestelmien testauksesta ja vertailusta toimii apuna, kun toimeksiantaja valitsee yrityksen matkalaskuprosessin tarpeisiin vastaavaa sähköistä järjestelmää. Sopivan järjestelmän valinnan ja käyttöönoton jälkeen, tulee mahdollisesti vielä esiin joitain puutteita sekä parannettavaa, mitä testiryhmillä ja -tietokannalla ei ole huomattu, joten kehitysprosessia tullaan vielä tulevaisuudessa jatkamaan.