Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

4-6-vuotiaiden lasten rytmikoordinaation kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Uuppo, Jenna; Setälä, Anni (2023)

 
Avaa tiedosto
Setala_Uuppo.pdf (1.521Mt)
Lataukset: 


Uuppo, Jenna
Setälä, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729870
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten rytmikoordinaation kehitystä ja kehityksen tukemista varhaiskasvatuksessa. Rytmikoordinaatiokyky on kehon liikkeiden ja liikeyhdistelmien hallintaa oikeaan aikaan ja oikean suuruisella voimalla. Opinnäytetyötutkimuksen tavoitteena oli tuoda tietoa lasten rytmikoordinaation kehityksestä fysioterapiakentälle. Tarkoituksena oli selvittää, miten normaali päiväkotiarki tukee rytmikoordinaation kehittymistä vai voitaisiinko erilaisin rytmikoordinaatioharjoittein tukea taidon kehittymistä. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Pirkkalan kunnan Nuolialan päiväkoti.

Opinnäytetyössä haettiin vastauksia kysymyksiin, onko normaali päiväkotiympäristö riittävä tukemaan lapsen rytmikoordinaation kehittymistä, pystytäänkö spesifisti valikoiduilla harjoitteilla vaikuttamaan rytmikoordinaatiotaidon kehittymiseen, missä iässä tapahtuu suurin rytmikoordinaation kehitys ja onko lapsen liikunta- tai musiikkiharrastuksilla vaikutusta rytmikoordinaatiokykyihin.

Opinnäytetyö on laadultaan kokeellinen tutkimus. Tutkittavat valittiin harkinnanvaraisesti interventio- ja verrokkiryhmiin käyttäen apuna päiväkodeille jaettavia tiedonkeruulomakkeita. Interventioryhmä osallistui rytmikoordinaatioharjoitteisiin kahden viikon ajan. Lapsille sovellettu rytmikoordinaatiotesti toteutettiin kaikille lapsille tutkimusjakson alussa sekä lopussa.

Tulosten analysoinnissa käytettiin SPSS-järjestelmää. Tilastollisen merkitsevyyden arviointiin käytettiin Kruskal-Wallisin testiä, ja tilastollisen merkitsevyyden rajaksi asetettiin p  0,05. Tulosten tulkinta pohjautuu pääosin alku- ja lopputestien pistekeskiarvojen muutoksiin eri ryhmien välillä. Tulosten tulkinnan perusteella voidaan sanoa päiväkotiympäristön päivittäisen toiminnan tukevan lapsen rytmikoordinaation kehitystä, mutta tulokset ilmentävät myös spesifien interventioiden tehostavan lapsen rytmikoordinaation kehitystä.

Jatkossa opinnäytetyön sisältöä ja tuloksia pystytään hyödyntämään vastaavanlaisissa opinnäytetöissä: kirjallisissa tuotoksissa sekä fysioterapian että varhaiskasvatuksen parissa. Jatkokehittämisehdotuksena esitetään selvitettäväksi pitempiaikaisten interventioiden vaikutus lapsen rytmikoordinaation kehitykseen. Lisäksi tulevaisuudessa tarvittaisiin enemmän tutkimuksia lasten rytmikoordinaation kehityksestä ja sen vaikutuksista sensomotoriseen kehitykseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste