Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Measuring and improving service quality in Helsinki-Vantaa Duty-Free Store

Rahnasto, Luca (2023)

 
Avaa tiedosto
Rahnasto_Luca Valtteri.pdf (901.0Kt)
Lataukset: 


Rahnasto, Luca
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729882
Tiivistelmä
Matkailun vähittäismyynnin jatkuvasti kehittyvässä maisemassa palvelun laadusta tulee erittäin tärkeää, erityisesti Helsinki-Vantaan lentokentän verovapailla ostosalueilla. Yhden johtavan matkailun vähittäismyyntioperaattorin johdolla Helsinki-Vantaan lentokentällä tämä tutkimus tarkastelee huolellisesti matkustajien mielipiteiden hienovaraisia eroja verovapaiden kauppojen tarjoaman palvelun tasosta. Ottaen huomioon Helsinki-Vantaan ainutlaatuisen aseman kulttuurien risteyksenä, on kriittistä tunnistaa ja täyttää sen ohikulkijoiden monipuoliset vaatimukset. Tutkimuksen keskiössä on 'SERVPERF' malli, luotettava kehys palvelun laadun havaintojen arvioimiseksi. Vaikka ensisijainen tavoite on tunnistaa parannusalueet, toinen tärkeä päämäärä on tunnistaa mahdolliset havaintojen muutokset, joita matkustajien ainutlaatuiset lento-kohteet aiheuttavat. Tutkimus suoritettiin kolmessa vaiheessa. Tutkimus alkaa perusteellisella kirjallisuuskatsauksella, jossa systemaattisesti seulotaan valtava määrä tietoa palvelun laadusta ja matkailun vähittäismyyntiteollisuudesta. Tämän jälkeen seuraa kvantitatiivinen tutkimus, jossa tarkasti valittu kysely, perustuen SERVPERF mallin periaatteisiin, toimitetaan tietyn ajanjakson ajan tilaavan yhtiön asiakkaille. Kolmas ja viimeinen vaihe ottaa laadullisemman käänteen. Puolistrukturoituja haastatteluja tehdään alalla asiantuntijoiden kanssa tilaavasta yhtiöstä. Näiden keskustelujen keskipiste on SERVPERF tulosten käytännöllinen purkaminen. Tämä syväluotaus ei ainoastaan lisää kontekstia ja tarkkuutta kvantitatiivisiin löydöksiin, vaan se myös takaa, että lopulliset suositukset ovat toiminnallisia ja räätälöityjä tilaavan organisaation erityistarpeisiin. Tutkimus tarjoaa kattavan suositusten joukon, jotka ovat valmiita uudistamaan verovapaan ostosmatkan Helsinki-Vantaan lentokentällä, perustuen matkustajien näkemyksiin, asiantuntijoiden mielipiteisiin ja analyyttiseen johdonmukaisuuteen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste