Nuorten aikuisten ostopäätökseen vaikuttavat tekijät liikuntavalmennuspalveluissa
Kinnunen, Elias; Keiskoski, Onni (2023)
Kinnunen, Elias
Keiskoski, Onni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729861
Tiivistelmä
Liikuntavalmennuspalveluiden kysyntä on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmeninä. Erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa, jotka pyrkivät terveelliseen elämäntapaan ja parempaan fyysiseen kuntoon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten aikuisten ostopäätöksiin liikuntavalmennuspalveluiden suhteen. Tutkimustulosten perusteella voidaan kehittää liikuntavalmennuspalveluiden markkinointia ja tuotteistamista vastaamaan nuorten aikuisten tarpeita. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kuutta (6) nuorta aikuista. Haastateltavilta edellytettiin joko kokemusta liikuntavalmennuspalveluiden ostamisesta tai heidän harkitsevan liikuntavalmennuspalvelun ostamista. Haastateltavat edustivat erilaisia lähtökohtia, mikä antoi vastauksiin sopivasti monipuolisuutta. Tutkimuksen tulokset osoittavat useita tekijöitä, jotka vaikuttavat nuorten aikuisten ostopäätöksiin liikuntavalmennuspalveluissa. Keskeisiä tekijöitä ovat valmentajan asiantuntemus, sosiaalinen vuorovaikutus, palvelun hinta ja muiden suositukset. Haastatteluissa selkeästi korostui asiantuntemuksen olevan ostopäätöksen tärkein tekijä. Sosiaalisen vuorovaikutuksen rooli koettiin myös tärkeänä luottamuksen rakentajana. Haastateltavat näki korkeamman palvelun hinnan takaavan laadukkaampaa liikuntavalmennuspalvelua. Selvisi myös, että nuoret aikuiset etsivät usein tietoa palveluntarjoajista sekä tutustuvat heidän persoonallisuuksiinsa sosiaalisessa mediassa. Osa haastateltavista kertoi läheisten suosituksien olevan merkittävä tekijä ostopäätökseen, kun osa kertoi suositusten roolin olevan pieni ostopäätöstä tehdessä. Tämä tieto voi auttaa liikuntavalmennuspalveluiden tarjoajia paremmin ymmärtämään kohderyhmänsä tarpeita ja odotuksia sekä kehittämään markkinointistrategioitaan tavoitellessaan nuoria aikuisia.