Henkilökunnan kokemuksia toimintakulttuurin muutosprosessissa Kaustisen yläkoulussa 2022–2023
Rask, Minja; Sintonen, Roosa (2023)
Rask, Minja
Sintonen, Roosa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729927
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä käsitellään Avosylin yhtymän toteuttamaa toimintakulttuurin muutosprojektia Kaustisen yläkoululla lukuvuoden 2022–2023 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimintakulttuurin muutosprojektin vaikutukset, hyödyt, mahdolliset kehittämiskohdat ja projektin jatkumisen tulevaisuus. Opinnäytetyötä varten Kaustisen yläkoulun henkilökunnalle laadittiin sähköinen kyselylomake. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa henkilökunnan kokemuksia toimintakulttuurin muutosprojektin osalta.
Tämän Kaustisen yläkoulun henkilökunnalle laaditun kyselyn vastausten pohjalta pyrittiin selvittämään muun muassa sitä, kuinka henkilökunta koki toimintakulttuurin muutosprojektin onnistuneen kaiken kaikkiaan ja vastasiko projekti heidän tarpeisiinsa muuttaa koulunsa toimintakulttuuria halutunlaiseksi. Kyselyn avulla selvitettiin, kuinka kyseisen projektin tuomaa toimintakulttuurin muutosta tulisi jatkaa Kaustisen yläkoulussa projektin loputtua, jotta muutoksesta tulisi pysyvä ja se juurtuisi osaksi koulun toimintakulttuuria tulevaisuutta ajatellen. Kyselyn avulla kartoitettiin myös henkilökunnan omia kokemuksia siitä, oliko toimintakulttuurin muutosprojekti sellaisenaan toimiva kokonaisuus vai oliko siinä kehitettäviä kohtia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kyseisen projektin onnistumista henkilökunnan kokemusten kautta.
Opinnäytetyötä varten laaditun kyselyn tutkimustulosten pohjalta luotiin yhteenveto henkilökunnan kokemuksista kyseiseen projektiin liittyen. Henkilökunnalle laaditun kyselyn tulokset toimivat tutkimuksellisen opinnäytetyön pääasiallisena tutkimuslähteenä, ja niiden avulla pyrittiin toteuttamaan selkeä, huolellinen ja kattava kirjallinen tuotos. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä oli, millaisia tuloksia toimintakulttuurin muutosprosessi toi Kaustisen yläkouluun henkilökunnan näkökulmasta ja miten toimintakulttuurin muutosprosessin koettiin onnistuneen henkilökunnan näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimintakulttuurin muutosprojekti koettiin onnistuneeksi Kaustisen yläkoululla. Henkilökunnalla oli paljon positiivisia kokemuksia projektista, mutta esiin nousi myös jonkin verran asioita, joissa on pohtimisen ja parantamisen varaa.
Tämän Kaustisen yläkoulun henkilökunnalle laaditun kyselyn vastausten pohjalta pyrittiin selvittämään muun muassa sitä, kuinka henkilökunta koki toimintakulttuurin muutosprojektin onnistuneen kaiken kaikkiaan ja vastasiko projekti heidän tarpeisiinsa muuttaa koulunsa toimintakulttuuria halutunlaiseksi. Kyselyn avulla selvitettiin, kuinka kyseisen projektin tuomaa toimintakulttuurin muutosta tulisi jatkaa Kaustisen yläkoulussa projektin loputtua, jotta muutoksesta tulisi pysyvä ja se juurtuisi osaksi koulun toimintakulttuuria tulevaisuutta ajatellen. Kyselyn avulla kartoitettiin myös henkilökunnan omia kokemuksia siitä, oliko toimintakulttuurin muutosprojekti sellaisenaan toimiva kokonaisuus vai oliko siinä kehitettäviä kohtia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kyseisen projektin onnistumista henkilökunnan kokemusten kautta.
Opinnäytetyötä varten laaditun kyselyn tutkimustulosten pohjalta luotiin yhteenveto henkilökunnan kokemuksista kyseiseen projektiin liittyen. Henkilökunnalle laaditun kyselyn tulokset toimivat tutkimuksellisen opinnäytetyön pääasiallisena tutkimuslähteenä, ja niiden avulla pyrittiin toteuttamaan selkeä, huolellinen ja kattava kirjallinen tuotos. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä oli, millaisia tuloksia toimintakulttuurin muutosprosessi toi Kaustisen yläkouluun henkilökunnan näkökulmasta ja miten toimintakulttuurin muutosprosessin koettiin onnistuneen henkilökunnan näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimintakulttuurin muutosprojekti koettiin onnistuneeksi Kaustisen yläkoululla. Henkilökunnalla oli paljon positiivisia kokemuksia projektista, mutta esiin nousi myös jonkin verran asioita, joissa on pohtimisen ja parantamisen varaa.