Omakotitalon viimeistelyohjelman kehittäminen PK-seudun yritykselle
Lahtinen, Valtteri (2023)
Lahtinen, Valtteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030168
Tiivistelmä
Viimeistelyvaihe on keskeinen ja kriittinen osa rakennushanketta, sen onnistuminen vaikuttaa todella paljon hankkeen yleisilmeeseen ja ennen kaikkea hankkeen lopputulokseen. Kuluttaja-asiakas arvostaa viimeistelytyön jälkeä, jonka vuoksi siihen kannattaa panostaa. Viimeistelyvaihe on suunniteltava huolellisesti ja sen tavoitteet on oltava selkeästi esillä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Sajucon Oy:lle viimeistelyohjelma, jonka avulla kyseisessä yrityksessä saadaan parannettua muun muassa asiakastyytyväisyyttä, laatua, viimeistelyvaiheen hallittavuutta, kustannustehokkuutta ja dokumentointia. Viimeistelyohjelman tarkoituksena oli myös yhtenäistää yrityksen sisäiset toimintamallit. Nykyisen toimintamallin ongelmakohtien selvitys oli keskeisessä osassa tässä opinnäytetyössä. Kirjallisuuden pohjalta kerättiin ja tutkittiin tietoa keskeisimmistä asioista, jotka määrittelevät ja vaikuttavat viimeistelyvaiheen toimenpiteisiin ja tehtäviin. Opinnäytetyön tutkimusosiossa käsitellään Sajucon Oy:n työnjohdolle tehtyä kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksella oli tarkoitus selvittää viimeistelyvaiheessa kohdattavia ongelmia. Työn lopputuloksena saatiin selvitettyä suurimmat ongelmakohdat ja näiden pohjalta luotua toimiva yritykselle räätälöity viimeistelyohjelma. The finishing phase is a key and critical part of a construction project, its success has a huge impact on the overall appearance of the project and, above all, on the final outcome. The consumer-customer values the quality of the finishing work, which is why it is worth investing in. The finishing phase must be carefully planned, and its objectives must be clearly stated. The purpose of this thesis was to develop a finishing program for Sajucon Oy to improve customer satisfaction, quality, manageability, cost-effectiveness, and documentation. The finishing program also aimed to harmonize the company's internal procedures. The investigation of the current operational model’s problem areas played a central role in this thesis. Based on the literature, information was collected and examined on the main issues that define and influence the measures and tasks of the finishing phase. The research section of the thesis deals with a questionnaire survey of Sajucon Oy's supervisors. The purpose of the survey was to identify the problems encountered during the finishing phase. As a result, the main problem areas were identified and based on these, a functional finishing program tailored to the company was created.