Positiivinen organisaatioteoria ja työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa
Tutti, Terhi (2023)
Tutti, Terhi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030144
Tiivistelmä
Positiivinen organisaatioteoria on uudehko jäsennys, jossa korostuvat työyhteisön myönteiset käytänteet, vuorovaikutus ja yhteistyö, työntekijöiden vahvuuksien huomioiminen, positiivinen johtaminen sekä myönteiset tunteet ja ilmapiiri. Näiden positiiviseen organisaatioteoriaan linkittyvien osa-alueiden avulla on todettu voivan vaikuttaa mm. työn laatuun. Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää positiivisen organisaation toimintatapojen toteutumista varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, löytyykö positiivisen organisaatioteorian tai sen osa-alueiden väliltä yhteys varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemukseen työhyvinvoinnista.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli miten positiivisen organisaation teoria tai sen eri osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja mitkä seikat tukevat varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointia. Tutkimusongelmaa selvitettiin kahden tutkimuskysymyksen avulla, jotka olivat 1. Millä tavalla positiivisen organisaation teorian eri osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa sekä 2. Millaiset seikat tukevat varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin ”Varhaiskasvatuksen henkilöstö”-nimisen Facebook-ryhmän kautta. ”Varhaiskasvatuksen henkilöstö”-ryhmään kuului kyselyn tekohetkellä 6035 henkilöä. Ryhmään kuuluu eri työnimikkeillä työskenteleviä varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Näistä 107 vastasi opinnäytetyön kyselylomakkeeseen. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä.
Tutkimusongelmaan saatiin vastaukseksi, että osassa päiväkodeista positiivisen organisaation teorian osa-alueet toteutuvat erittäin hyvin. Hajontaa löytyi kuitenkin vielä paljon. Työhyvinvointia tukee erityisesti yhteiskunnalliset sekä organisatoriset tekijät kuten palkkaus sekä resurssit. Tässä opinnäytetyössä nousi kuitenkin esiin, että niissä päiväkodeissa, joissa positiivisen organisaation teoria oli käytössä, todettiin myös pärjäävän nykyisillä resursseilla. Olisi mielenkiintoista jatkotutkimuksen avulla selvittää, oliko näissä päiväkodeissa muutenkin paremmin resursseja käytössä vai linkittyikö vastaus juuri positiivisen organisaatioteorian käyttöön.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli miten positiivisen organisaation teoria tai sen eri osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja mitkä seikat tukevat varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointia. Tutkimusongelmaa selvitettiin kahden tutkimuskysymyksen avulla, jotka olivat 1. Millä tavalla positiivisen organisaation teorian eri osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa sekä 2. Millaiset seikat tukevat varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin ”Varhaiskasvatuksen henkilöstö”-nimisen Facebook-ryhmän kautta. ”Varhaiskasvatuksen henkilöstö”-ryhmään kuului kyselyn tekohetkellä 6035 henkilöä. Ryhmään kuuluu eri työnimikkeillä työskenteleviä varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Näistä 107 vastasi opinnäytetyön kyselylomakkeeseen. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä.
Tutkimusongelmaan saatiin vastaukseksi, että osassa päiväkodeista positiivisen organisaation teorian osa-alueet toteutuvat erittäin hyvin. Hajontaa löytyi kuitenkin vielä paljon. Työhyvinvointia tukee erityisesti yhteiskunnalliset sekä organisatoriset tekijät kuten palkkaus sekä resurssit. Tässä opinnäytetyössä nousi kuitenkin esiin, että niissä päiväkodeissa, joissa positiivisen organisaation teoria oli käytössä, todettiin myös pärjäävän nykyisillä resursseilla. Olisi mielenkiintoista jatkotutkimuksen avulla selvittää, oliko näissä päiväkodeissa muutenkin paremmin resursseja käytössä vai linkittyikö vastaus juuri positiivisen organisaatioteorian käyttöön.