Salihenkilökunnan perehdytyssuunnitelma ravintola Periscopeen
Vainonen, Suvi (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030176
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ratinan kauppakeskuksessa sijaitsevalle Ravintola Periscopelle. Ruokaravintolan lisäksi Periscopessa on cocktailbaari, kattoterassi sekä terassin päädyssä kaksi saunaa ja kolme jacuzzia sisältävä spa-osasto. Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin selkeän salihenkilökunnan perehdyttämissuunnitelman laatiminen toimeksiantoyritykselle.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdytystä ja sen lakisääteisyyttä sekä hyötyjä ja epäonnistuneesta tai puutteellisesta perehdytyksestä johtuvia haittoja. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös perehdytyksen ja työhönopastuksen eroa sekä niiden keskinäistä suhdetta toisiinsa ja esitellään erilaisia perehdytysmenetelmiä. Toimeksiantoyrityksestä laadittiin lyhyt esittely ja sen perehdytyksen nykytila analysoitiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin tapaustutkimuksena, jossa perehdytysprosessi oli kehittämisen kohteena. Tiedonkeruu tapahtui aivoriihityöpajassa, jossa kerättiin ajatuksia ja ideoita yrityksen työntekijä- ja esihenkilötasolta sekä ulkopuoliselta ravintola-alan ammattilaiselta. Työpajassa hyödynnettiin itseään korjaavaa haastattelumenetelmää ja aineiston analyysi aloitettiin jo työpajan aikana keräten muistiinpanot teemoitellen aiheittain. Palvelumuotoilun periaatteita hyödynnettiin osallistamalla sekä työntekijä- että esihenkilötasolla toimivia henkilöitä.
Teoreettisen viitekehyksen ja aivoriihityöpajan aineiston pohjalta laadittiin salihenkilökunnan perehdyttämissuunnitelma sekä tervetuloinfo toimeksiantoyritykselle. Tervetuloinfoon koostettiin lyhyt yritysesittely, tärkeimmät yhteystiedot sekä ohjeistus työvaatetuksesta, sairaslomista, työpaikkaruokailusta sekä työyhteisön pelisäännöistä. Perehdyttämissuunnitelmaan määriteltiin perehdytysmenetelmäksi vierihoitomenetelmä ja tehtiin muistilista perehdytysprosessin tueksi sekä lisättiin päivitetty versio ruokailevan asiakkaan palvelun kulusta. Opinnäytetyöhön sisällytettiin ehdotelma jatkotoimista perehdyttämisprosessin kehittämiseksi, kuten jo olemassa olevan perehdyttämiseen liittyvän kirjallisen sekä kuva- ja videomateriaalin koostaminen yhteen paikkaan sekä ohjeistusten täydentäminen. Tervetuloinfosta sekä muistilistasta ehdotettiin muokattavaksi omat versiot keittiöön sekä yrityksen toiseen ravintolaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdytystä ja sen lakisääteisyyttä sekä hyötyjä ja epäonnistuneesta tai puutteellisesta perehdytyksestä johtuvia haittoja. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös perehdytyksen ja työhönopastuksen eroa sekä niiden keskinäistä suhdetta toisiinsa ja esitellään erilaisia perehdytysmenetelmiä. Toimeksiantoyrityksestä laadittiin lyhyt esittely ja sen perehdytyksen nykytila analysoitiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin tapaustutkimuksena, jossa perehdytysprosessi oli kehittämisen kohteena. Tiedonkeruu tapahtui aivoriihityöpajassa, jossa kerättiin ajatuksia ja ideoita yrityksen työntekijä- ja esihenkilötasolta sekä ulkopuoliselta ravintola-alan ammattilaiselta. Työpajassa hyödynnettiin itseään korjaavaa haastattelumenetelmää ja aineiston analyysi aloitettiin jo työpajan aikana keräten muistiinpanot teemoitellen aiheittain. Palvelumuotoilun periaatteita hyödynnettiin osallistamalla sekä työntekijä- että esihenkilötasolla toimivia henkilöitä.
Teoreettisen viitekehyksen ja aivoriihityöpajan aineiston pohjalta laadittiin salihenkilökunnan perehdyttämissuunnitelma sekä tervetuloinfo toimeksiantoyritykselle. Tervetuloinfoon koostettiin lyhyt yritysesittely, tärkeimmät yhteystiedot sekä ohjeistus työvaatetuksesta, sairaslomista, työpaikkaruokailusta sekä työyhteisön pelisäännöistä. Perehdyttämissuunnitelmaan määriteltiin perehdytysmenetelmäksi vierihoitomenetelmä ja tehtiin muistilista perehdytysprosessin tueksi sekä lisättiin päivitetty versio ruokailevan asiakkaan palvelun kulusta. Opinnäytetyöhön sisällytettiin ehdotelma jatkotoimista perehdyttämisprosessin kehittämiseksi, kuten jo olemassa olevan perehdyttämiseen liittyvän kirjallisen sekä kuva- ja videomateriaalin koostaminen yhteen paikkaan sekä ohjeistusten täydentäminen. Tervetuloinfosta sekä muistilistasta ehdotettiin muokattavaksi omat versiot keittiöön sekä yrityksen toiseen ravintolaan.