TikTokissa kuluttajien tuottaman lyhytvideo-sisällön merkitys brändimielikuvien muodostumiselle – vertailu FGC & CGC sisällön välillä
Rahko, Linda (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030212
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kuluttajien sekä yrityksen TikTokissa tuottaman lyhytvideosisällön perusteella
syntyneitä brändimielikuvia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten brändimielikuvat muodostuvat
sekä kuinka yritykset voisivat hyödyntää kuluttajien tuottamaa sisältöä osana markkinointia sekä brändin
rakentamista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon
valittiin 4 TikTokia vapaa-ajalla kuluttavaa henkilöä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin
sosiaalisen median sisällöntuotantoa, TikTokia sovellusalustana ja brändejä sekä brändäämistä. Teoreettinen viitekehys rakennettiin käyttämällä kirjallisuutta, tutkimusartikkeleita sekä relevantteja internet-lähteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat kuluttajien luottavan toisten kuluttajien tuottamaan sisältöön TikTokissa
enemmän kuin yrityksien itse tuottamaan sisältöön. Tutkimuksessa selvisi myös, millaista on onnistunut
TikTok-sisältö sekä kuinka lyhytvideosisällöt herättävät brändimielikuvia ja kuinka brändimielikuvat muodostuvat. Lisäksi tutkimus osoitti yrityksille kuluttajien vaikutusvaltaisen aseman osana nykyajan lyhytvideosisältö-markkinointia.
syntyneitä brändimielikuvia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten brändimielikuvat muodostuvat
sekä kuinka yritykset voisivat hyödyntää kuluttajien tuottamaa sisältöä osana markkinointia sekä brändin
rakentamista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon
valittiin 4 TikTokia vapaa-ajalla kuluttavaa henkilöä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin
sosiaalisen median sisällöntuotantoa, TikTokia sovellusalustana ja brändejä sekä brändäämistä. Teoreettinen viitekehys rakennettiin käyttämällä kirjallisuutta, tutkimusartikkeleita sekä relevantteja internet-lähteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat kuluttajien luottavan toisten kuluttajien tuottamaan sisältöön TikTokissa
enemmän kuin yrityksien itse tuottamaan sisältöön. Tutkimuksessa selvisi myös, millaista on onnistunut
TikTok-sisältö sekä kuinka lyhytvideosisällöt herättävät brändimielikuvia ja kuinka brändimielikuvat muodostuvat. Lisäksi tutkimus osoitti yrityksille kuluttajien vaikutusvaltaisen aseman osana nykyajan lyhytvideosisältö-markkinointia.