Viestintäsuunnitelma ja digitaalisen työympäristön kartoitus toimeksiantajayrityksessä
Toivonen, Taru (2023)
Toivonen, Taru
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030324
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin yrityskauppojen myötä kasvaneen organisaation työntekijöiden perustehtävien tiedonhallintaa. Työssä suunniteltiin myös toimenpiteet tiedonhallinnan sujuvoittamiseksi. Lisäksi laadittiin viestintäsuunnitelman runko ja ohjeistus suunnitelman laatimiseen. Hyvällä kommunikaatiolla päästään lähemmäs tavoitteita. Työyhteisön muuttaessa muotoa, viestinnän merkitys kasvaa entisestään.
Työntekijöiden perustietojen tiedonhallintaa selvitettiin kvalitatiivisella kyselytutkimuksella. Näin saatiin ilmi, mitä tietoa työntekijä käsittelee, minkälaisissa tilanteissa tietoja käsitellään ja kenen kanssa sekä millaisilla laitteilla tietojen käsittely tapahtuu. Selvityksen pohjalta saatiin viestinnän ja työtehtävien kehittämisideoita. Lisäksi kyselytutkimus selkeytti myös ohjeistuksen laatimista viestintäsuunnitelmaa varten.
Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että työntekijät eivät koe tiedonkeruuprosesseja tehokkaiksi, eikä tarvittavaa tietoa koeta olevan helposti saatavissa. Organisaation tulisi panostaa tiedon keräämisen, käsittelyn, automatisoinnin ja hyödyntämisen menetelmiin sekä järjestää lisäkoulutusta käytettävien järjestelmien hyödyntämisen osalta.
Viestintäsuunnitelman luomisen tueksi koottiin erillinen taulukko organisaation päivittäisviestinnän kokoontumisista ja vuosittain toistuvista tapahtumista työyhteisötasolla. Nämä tiedot saatiin kyselytutkimuksen tuloksena. Toistuvien päivittäisviestinnän kokoontumisten kirjaaminen auttaa hahmottamaan, mistä asioista viestitään, ketkä viestivät ja minkä osa-alueiden viestintään mahdollisesti tarvitaan lisäpanostusta.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että työntekijät kaipaavat eri tiimien välille lisää säännöllistä yhteistyötä. Yhteistyön vähyys tiimien välillä oli osoitettavissa myös kyselytutkimuksen vastauksista kootuista päivittäisviestinnän toistuvista kokoontumisista organisaatiossa. Tiimien välisestä yhteistyötarpeesta voitaisiin tehdä lisäselvitys ja toimintasuunnitelma yhteistyön tiivistämiseksi.
Työntekijöiden perustietojen tiedonhallintaa selvitettiin kvalitatiivisella kyselytutkimuksella. Näin saatiin ilmi, mitä tietoa työntekijä käsittelee, minkälaisissa tilanteissa tietoja käsitellään ja kenen kanssa sekä millaisilla laitteilla tietojen käsittely tapahtuu. Selvityksen pohjalta saatiin viestinnän ja työtehtävien kehittämisideoita. Lisäksi kyselytutkimus selkeytti myös ohjeistuksen laatimista viestintäsuunnitelmaa varten.
Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että työntekijät eivät koe tiedonkeruuprosesseja tehokkaiksi, eikä tarvittavaa tietoa koeta olevan helposti saatavissa. Organisaation tulisi panostaa tiedon keräämisen, käsittelyn, automatisoinnin ja hyödyntämisen menetelmiin sekä järjestää lisäkoulutusta käytettävien järjestelmien hyödyntämisen osalta.
Viestintäsuunnitelman luomisen tueksi koottiin erillinen taulukko organisaation päivittäisviestinnän kokoontumisista ja vuosittain toistuvista tapahtumista työyhteisötasolla. Nämä tiedot saatiin kyselytutkimuksen tuloksena. Toistuvien päivittäisviestinnän kokoontumisten kirjaaminen auttaa hahmottamaan, mistä asioista viestitään, ketkä viestivät ja minkä osa-alueiden viestintään mahdollisesti tarvitaan lisäpanostusta.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että työntekijät kaipaavat eri tiimien välille lisää säännöllistä yhteistyötä. Yhteistyön vähyys tiimien välillä oli osoitettavissa myös kyselytutkimuksen vastauksista kootuista päivittäisviestinnän toistuvista kokoontumisista organisaatiossa. Tiimien välisestä yhteistyötarpeesta voitaisiin tehdä lisäselvitys ja toimintasuunnitelma yhteistyön tiivistämiseksi.