Seinäjoen Yrittäjien jäsentyytyväisyyden tutkiminen ja kehittäminen
Pyyluoma, Eveliina (2023)
Pyyluoma, Eveliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030305
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Seinäjoen Yrittäjien jäsentyytyväisyyden tilannetta sekä löytää kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Lisäksi tutkimuskysymyksillä haluttiin selvittää asiakaskokemuksen muodostumista sekä mahdollisuuksia hyödyntää palvelumuotoilua tutkimusmenetelmänä. Opinnäytetyönkirjoittaja on suorittanut Seinäjoen Yrittäjillä opintoihin liittyvän harjoittelun, jonka aikana ajatus opinnäytetyön aiheesta syntyi.
Työssä käsitellään jäsentyytyväisyyttä asiakaskokemuksen teorian kautta. Työssä tutustutaan asiakaskokemuksen muodostumiseen sekä siihen liittyviin osatekijöihin. Seinäjoen Yrittäjien jäsentyytyväisyyteen tutustumisessa käytettiin pohjatietona aikaisemmin tehtyjen jäsentyytyväisyyskyselyiden tuloksia.
Tutkimusmenetelmäksi työssä valikoitui ryhmäkeskustelun ja työpajan yhdistelmä. Tutkimukseen kerättiin ryhmä yrittäjiä keskustelemaan annetuista aiheista, ja aktivointikeinona hyödynnettiin post-it-lappuja. Työpajaan hankittiin osallistujia puhelimitse, ja osallistujiksi saatiin toiveiden mukaisesti erilaisia yrittäjiä jäsenistöstä. Osallistujat olivat eri toimialoilta, ja mukana oli työnantajayrittäjiä sekä yksinyrittäjiä. Jäsenyyden pituus vaihteli osallistujien kesken suuresti. Näin työpajaan saatiin laajasti erilaisia näkökulmia. Työpajassa käsiteltiin Seinäjoen Yrittäjien toiminnasta löytyviä vahvuuksia, kehityskohteita sekä osallistujien toiveita ja kehitysehdotuksia.
Jäsentyytyväisyyden arvioinnissa ja kehitysehdotusten luonnissa peilattiin asiakaskokemuksen teoriatietoa sekä aiempia tutkimustuloksia työpajassa selvinneisiin asioihin. Kehitysehdotuksia työn tuloksena annettiin kuusi. Yhdistyksen toimintaan voisi lisätä iltapäiväkahvitapahtuman, joka sisältäisi koulutuksia. Verkostoitumista, jäsenetuja, vaikuttamistyötä sekä viestintää tulisi lisätä ja monipuolistaa. Yhdistyksen tulisi ottaa käyttöön yrittäjämentorointi, jota työpajassa toivottiin.
Työn tuloksena saatiin hyvä käsitys yhdistyksen jäsentyytyväisyyden tilanteesta. Yhdistyksen toiminnasta löydettiin useita hyviä asioita, joihin osallistujat olivat tyytyväisiä. Lisäksi työpajan avulla saatiin luotua yhdistykselle kehitysehdotuksia, joiden avulla toimintaa ja jäsentyytyväisyyttä voitaisiin kehittää entisestään. Tutkimuksessa selvisi, että yhdistys on tehnyt hyvää työtä asiakaskokemuksen parissa ja se on tuottanut positiivista tulosta.
Työssä käsitellään jäsentyytyväisyyttä asiakaskokemuksen teorian kautta. Työssä tutustutaan asiakaskokemuksen muodostumiseen sekä siihen liittyviin osatekijöihin. Seinäjoen Yrittäjien jäsentyytyväisyyteen tutustumisessa käytettiin pohjatietona aikaisemmin tehtyjen jäsentyytyväisyyskyselyiden tuloksia.
Tutkimusmenetelmäksi työssä valikoitui ryhmäkeskustelun ja työpajan yhdistelmä. Tutkimukseen kerättiin ryhmä yrittäjiä keskustelemaan annetuista aiheista, ja aktivointikeinona hyödynnettiin post-it-lappuja. Työpajaan hankittiin osallistujia puhelimitse, ja osallistujiksi saatiin toiveiden mukaisesti erilaisia yrittäjiä jäsenistöstä. Osallistujat olivat eri toimialoilta, ja mukana oli työnantajayrittäjiä sekä yksinyrittäjiä. Jäsenyyden pituus vaihteli osallistujien kesken suuresti. Näin työpajaan saatiin laajasti erilaisia näkökulmia. Työpajassa käsiteltiin Seinäjoen Yrittäjien toiminnasta löytyviä vahvuuksia, kehityskohteita sekä osallistujien toiveita ja kehitysehdotuksia.
Jäsentyytyväisyyden arvioinnissa ja kehitysehdotusten luonnissa peilattiin asiakaskokemuksen teoriatietoa sekä aiempia tutkimustuloksia työpajassa selvinneisiin asioihin. Kehitysehdotuksia työn tuloksena annettiin kuusi. Yhdistyksen toimintaan voisi lisätä iltapäiväkahvitapahtuman, joka sisältäisi koulutuksia. Verkostoitumista, jäsenetuja, vaikuttamistyötä sekä viestintää tulisi lisätä ja monipuolistaa. Yhdistyksen tulisi ottaa käyttöön yrittäjämentorointi, jota työpajassa toivottiin.
Työn tuloksena saatiin hyvä käsitys yhdistyksen jäsentyytyväisyyden tilanteesta. Yhdistyksen toiminnasta löydettiin useita hyviä asioita, joihin osallistujat olivat tyytyväisiä. Lisäksi työpajan avulla saatiin luotua yhdistykselle kehitysehdotuksia, joiden avulla toimintaa ja jäsentyytyväisyyttä voitaisiin kehittää entisestään. Tutkimuksessa selvisi, että yhdistys on tehnyt hyvää työtä asiakaskokemuksen parissa ja se on tuottanut positiivista tulosta.