Vastuullisuusraportoinnin vaikutus yrityksen brändiin
Koski, Hanna; Reinilä, Aliina (2023)
Koski, Hanna
Reinilä, Aliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten vastuullisuusraportointi vaikuttaa yrityksen brändiin. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändin rakentamiseen. Toisena tavoitteena on perehtyä vastuullisuuteen ja vastuullisuusraportointiin. Kolmantena tavoitteena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla, mitä ihmiset tietävät ennestään vastuullisuusraportoinnista ja vaikuttaako vastuullisuusraportointi yrityksen brändiin.
Brändi on mielikuva yrityksestä, se asia, josta yritys tunnetaan. Brändi on myös lupaus asiakkaalle, kun taas asiakkaan näkökulmasta brändi tarkoittaa odotuksia yrityksen palveluita ja tuotteita kohtaan. Brändi puhuttaa ihmisiä ja herättää kiinnostusta; sen avulla erotutaan kilpailijoista ja nostetaan yrityksen arvoa.
Vastuullisuusraportointi eli ESG tarkoittaa raporttia, joka kuvaa yrityksen ympäristövaikutuksia, hallinnollista vaikutusta sekä sosiaalista vaikutusta. Vastuullisuusraportointi on ollut tähän mennessä pakollinen ainoastaan pankeille ja vakuutusyhtiöille sekä pörssin päälistan yhtiöille, jotka työllistävät keskimäärin yli 500 henkeä. Uusi EU-tasoisen vastuullisuuslainsäädäntö velvoittaa kuitenkin vuodesta 2024 eteenpäin kaikkia listattuja sekä suuria yrityksiä raportoimaan vastuullisuudesta entistä laajemmin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselyyn saivat vastata kaikki iästään tai koulutustaustastaan riippumatta, sillä vastauksia haluttiin mahdollisimman laaja-alaiselta joukolta. Kyselyä jaettiin erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn vastasi 110 henkilöä. Tuloksia analysoitiin kyselysivuston raportin pohjalta. Analysointiin käytettiin pääasiassa yhteenvetoja vastauksista, mutta joissain kohdissa käytettiin syvempää pureutumista.
Tuloksena voidaan todeta, että vastuullisuus on erittäin tuttua. Vastuullisuusraportointi on myös nykypäivää, ja siksi suurimmalle osalle tuttua. Vastuullisuusraportointi oli tutumpaa jo työelämässä olleille. Vastuullisuusraporttia oli katsonut noin puolet vastaajista. Vastuullisuusraportointi vaikuttaa melko vähän kuluttajien ostokäyttäytymiseen.
Brändi on mielikuva yrityksestä, se asia, josta yritys tunnetaan. Brändi on myös lupaus asiakkaalle, kun taas asiakkaan näkökulmasta brändi tarkoittaa odotuksia yrityksen palveluita ja tuotteita kohtaan. Brändi puhuttaa ihmisiä ja herättää kiinnostusta; sen avulla erotutaan kilpailijoista ja nostetaan yrityksen arvoa.
Vastuullisuusraportointi eli ESG tarkoittaa raporttia, joka kuvaa yrityksen ympäristövaikutuksia, hallinnollista vaikutusta sekä sosiaalista vaikutusta. Vastuullisuusraportointi on ollut tähän mennessä pakollinen ainoastaan pankeille ja vakuutusyhtiöille sekä pörssin päälistan yhtiöille, jotka työllistävät keskimäärin yli 500 henkeä. Uusi EU-tasoisen vastuullisuuslainsäädäntö velvoittaa kuitenkin vuodesta 2024 eteenpäin kaikkia listattuja sekä suuria yrityksiä raportoimaan vastuullisuudesta entistä laajemmin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselyyn saivat vastata kaikki iästään tai koulutustaustastaan riippumatta, sillä vastauksia haluttiin mahdollisimman laaja-alaiselta joukolta. Kyselyä jaettiin erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn vastasi 110 henkilöä. Tuloksia analysoitiin kyselysivuston raportin pohjalta. Analysointiin käytettiin pääasiassa yhteenvetoja vastauksista, mutta joissain kohdissa käytettiin syvempää pureutumista.
Tuloksena voidaan todeta, että vastuullisuus on erittäin tuttua. Vastuullisuusraportointi on myös nykypäivää, ja siksi suurimmalle osalle tuttua. Vastuullisuusraportointi oli tutumpaa jo työelämässä olleille. Vastuullisuusraporttia oli katsonut noin puolet vastaajista. Vastuullisuusraportointi vaikuttaa melko vähän kuluttajien ostokäyttäytymiseen.