Moderni B2B-laitemyynti projektiorganisaatiossa
Levonmaa, Ville (2023)
Levonmaa, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa ja luoda päätoimisesti isompiin projektitoimituksiin keskittyneen, prosessiteollisuuden materiaalinkäsittelyjärjestelmiä toimittavaan yritykseen kuvaus modernista B2B-laitemyyntitoiminnosta. Käyttämällä tätä kuvausta yhdistettynä siihen liittyvään teoreettiseen osaamiseen ja kerättyyn tietoon, tavoitteena on luoda myyntimalli kehitysehdotuksineen kohti asiakaskokemuksen myönteistä kehitystä tukevaa laitemyyntiliiketoimintaa.
Kehittämistyö pitää sisällään kolme osiota: teoriaosuuden, nykytilanteen tunnistamisosion ja näistä saatuja tietoja yhdistelevän kehitysosion. Toteutus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita ja havainnointia.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin, mitä tarkoittaa moderni B2B-laitemyynti ja mitä kaikkea tämän johtamisessa tulisi ottaa huomioon myönteistä asiakaskokemusta tuottavan myyntimallin luomiseksi. Työssä pyrittiin tunnistamaan erityisesti sellaisia nykypäivän vaatimuksia asiakkaan ostokäyttäytymisen ja digitalisaation tuomien muutosten aiheuttamana, joilla saattaa olla suora vaikutus myyntimallin tarpeisiin.
Nykytilanteen tunnistamisosiossa tarkasteltiin yrityksen nykyprosesseja ja luotiin tarvittavat kuvaukset myyntimallin kehitystarpeiden tunnistamista varten. Kerätyn tiedon esittämisen ja jäsentämisen apuna hyödynnettiin kanvaasityökaluja ja prosessikuvauksia. Nykyisen toiminnan mukainen myyntimallikuvaus rakentui kerättyä tietoa ja teoriaosaamista hyödyntäen.
Työ tehtiin kohdeyrityksen todelliset kehitystarpeet huomioiden. Kehitysehdotukset ja havainnot tavoitteiden mukaisen myyntimallin kehitykselle ja luotujen työkalujen hyödyntämiselle tehtiin teoriaperustaan ja tunnistettuihin kehityskohteisiin perustuen.
Kehittämistyö pitää sisällään kolme osiota: teoriaosuuden, nykytilanteen tunnistamisosion ja näistä saatuja tietoja yhdistelevän kehitysosion. Toteutus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita ja havainnointia.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin, mitä tarkoittaa moderni B2B-laitemyynti ja mitä kaikkea tämän johtamisessa tulisi ottaa huomioon myönteistä asiakaskokemusta tuottavan myyntimallin luomiseksi. Työssä pyrittiin tunnistamaan erityisesti sellaisia nykypäivän vaatimuksia asiakkaan ostokäyttäytymisen ja digitalisaation tuomien muutosten aiheuttamana, joilla saattaa olla suora vaikutus myyntimallin tarpeisiin.
Nykytilanteen tunnistamisosiossa tarkasteltiin yrityksen nykyprosesseja ja luotiin tarvittavat kuvaukset myyntimallin kehitystarpeiden tunnistamista varten. Kerätyn tiedon esittämisen ja jäsentämisen apuna hyödynnettiin kanvaasityökaluja ja prosessikuvauksia. Nykyisen toiminnan mukainen myyntimallikuvaus rakentui kerättyä tietoa ja teoriaosaamista hyödyntäen.
Työ tehtiin kohdeyrityksen todelliset kehitystarpeet huomioiden. Kehitysehdotukset ja havainnot tavoitteiden mukaisen myyntimallin kehitykselle ja luotujen työkalujen hyödyntämiselle tehtiin teoriaperustaan ja tunnistettuihin kehityskohteisiin perustuen.
