MISTÄ VANHEMMAT SAAVAT APUA NETISSÄ? Vanhempien käyttämät digitaaliset palvelut ja niiden tarve
Lambert, Noora; Talassalo, Sonja (2023)
Lambert, Noora
Talassalo, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130415
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalisia palveluita vanhemmat käyttävät sekä millaista tukea vanhemmat kaipaavat. Työn tilaajana toimi SOS-Lapsikylä, ja sen tuloksia käytetään vanhemmille suunnattujen digitaalis-ten palveluiden kehittämiseen. Opinnäytetyön aihe tuli työelämänkumppanilta. Opinnäytetyö toteutettiin vuonna 2023. Opinnäytetyömme kolme pääkysymystä olivat: Mitä digitaalisia palveluita vanhemmat käyttävät? Millaista tukea vanhemmat kaipaavat? Vastaako digitaaliset palvelut vanhempien avun ja tuen tarpeeseen? Näihin kysymyksiin haimme tutkimuksessa vastausta 10 tutkimuskysymyksen avulla. Keskeisiä käsitteitä työssämme oli, digitaaliset palvelut, vanhemmuus, vanhemmuuden tuki sekä ehkäisevä työ.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä on ollut anonyymi verkkokysely. Tutkimukseen osallistui 156 vanhempaa. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista oli hakenut aikaisemmin apua digitaalisista palveluista ja palveluiden laatu oli koettu pääosin positiivisena.
Kyselyn mukaan vanhemmat toivoivat digipalveluihin yhdenmukaisuutta, selkeyttä ja asiakaslähtöistä lähestymistapaa. Vanhemmat toivovat palveluiden olevan saavutettavia ja saatavilla iltaisin. Eniten apua ja tukea kyselyn tulos-ten mukaan kaivattiin vanhemmuuteen, kasvatukseen ja omaan fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Vastauksissa nousi myös esiin, että apua kaivattiin eniten anonyymisti. Mieluisimpina avun saannin kanavina vanhemmat kokivat sosiaalisen median palvelut ja ammattilaiselta saadun tuen. Vertaistuki, hyvin-vointialueiden ja järjestöjen tarjoama tuki koettiin hyvin tärkeäksi.
Vanhemmille suunnattuja digitaalisia palveluita tulisi ehdottomasti kehittää yhdenmukaisemmiksi ja asiakaslähtöisemmiksi. Palveluiden tulisi olla saatavilla silloin, kun vanhemmat niitä eniten kaipaavat. Vanhempien kokemuksen mukaan palveluiden tulisi olla luotettavia ja pysyviä.
Asiasanat: Digitaaliset palvelut, vanhemmuus, vanhemmuuden tuki, ehkäisevä työ
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä on ollut anonyymi verkkokysely. Tutkimukseen osallistui 156 vanhempaa. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista oli hakenut aikaisemmin apua digitaalisista palveluista ja palveluiden laatu oli koettu pääosin positiivisena.
Kyselyn mukaan vanhemmat toivoivat digipalveluihin yhdenmukaisuutta, selkeyttä ja asiakaslähtöistä lähestymistapaa. Vanhemmat toivovat palveluiden olevan saavutettavia ja saatavilla iltaisin. Eniten apua ja tukea kyselyn tulos-ten mukaan kaivattiin vanhemmuuteen, kasvatukseen ja omaan fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Vastauksissa nousi myös esiin, että apua kaivattiin eniten anonyymisti. Mieluisimpina avun saannin kanavina vanhemmat kokivat sosiaalisen median palvelut ja ammattilaiselta saadun tuen. Vertaistuki, hyvin-vointialueiden ja järjestöjen tarjoama tuki koettiin hyvin tärkeäksi.
Vanhemmille suunnattuja digitaalisia palveluita tulisi ehdottomasti kehittää yhdenmukaisemmiksi ja asiakaslähtöisemmiksi. Palveluiden tulisi olla saatavilla silloin, kun vanhemmat niitä eniten kaipaavat. Vanhempien kokemuksen mukaan palveluiden tulisi olla luotettavia ja pysyviä.
Asiasanat: Digitaaliset palvelut, vanhemmuus, vanhemmuuden tuki, ehkäisevä työ