Viherpesun ilmeneminen suomalaisessa markkinointiviestinnässä
Pakkala, Eeli (2023)
Pakkala, Eeli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130400
Tiivistelmä
Viherpesu ja vastuullisuus ovat aiheita, jotka puhuttavat. Viherpesulla tarkoitetaan pinnallista ympäristöystävällisyyttä, joka ei yllä mainontaa syvemmälle. Vastuullisuuden korostaminen onkin yksi yritysten myyntivalteista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää viherpesun ilmenemistä suomalaisessa markkinointiviestinnässä, sekä avata asiaa kuluttajille. Tutkimus on rajattu suomenkieliseen markkinointiviestintään ja tutkimusaineisto sellaiseen aineistoon, mistä on ollut kirjoittamishetkellä kuluttajaviranomaisen päätös tai meneillään oleva kuluttajaviranomaisen tutkinta.
Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli viherpesua, vastuullisuutta, vastuullisuuden eri osa-alueita, markkinoinnin lainsäädäntöä ja siinä myös sivuttiin ”muita” pesuja. Opinnäytetyön keskeisiä lähteitä olivat aiheeseen liittyvä kirjallisuus, artikkelit, tutkimukset, verkkosivut ja lainsäädäntö.
Työn tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus ja tutkimus on toteutettu sisältöanalyysinä, mikä on keskeinen analyysimenetelmä laadullisessa tutkimuksessa. Aineistona on käytetty kuutta esimerkkitapausta. Aineistoa sisältöanalyysiin on haettu kuluttajaviranomaisen verkkosivuilta ja uutislehdistä.
Aineiston ja analyysin perusteella voidaan huomata, että viherpesu on hälyttävän yleistä myös suomalaisessa markkinointiviestinnässä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää viherpesun ilmenemistä suomalaisessa markkinointiviestinnässä, sekä avata asiaa kuluttajille. Tutkimus on rajattu suomenkieliseen markkinointiviestintään ja tutkimusaineisto sellaiseen aineistoon, mistä on ollut kirjoittamishetkellä kuluttajaviranomaisen päätös tai meneillään oleva kuluttajaviranomaisen tutkinta.
Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli viherpesua, vastuullisuutta, vastuullisuuden eri osa-alueita, markkinoinnin lainsäädäntöä ja siinä myös sivuttiin ”muita” pesuja. Opinnäytetyön keskeisiä lähteitä olivat aiheeseen liittyvä kirjallisuus, artikkelit, tutkimukset, verkkosivut ja lainsäädäntö.
Työn tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus ja tutkimus on toteutettu sisältöanalyysinä, mikä on keskeinen analyysimenetelmä laadullisessa tutkimuksessa. Aineistona on käytetty kuutta esimerkkitapausta. Aineistoa sisältöanalyysiin on haettu kuluttajaviranomaisen verkkosivuilta ja uutislehdistä.
Aineiston ja analyysin perusteella voidaan huomata, että viherpesu on hälyttävän yleistä myös suomalaisessa markkinointiviestinnässä.