Opas ADHD-nuorille keskittymiskyvyn parantamiseen liikunnan avulla
Leivonen, Helmi (2023)
Leivonen, Helmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130672
Tiivistelmä
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö vaikeuttaa keskittymistä opiskeluun ja saattaa heikentää merkittävästi opinnoissa menestymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tutkittuun tietoon perustuva opas, jossa kerrotaan keinoja keskittymiskyvyn parantamiseen liikunnan avulla.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsinki Business Collegen kanssa, joka tilasi tutkittuun tietoon pohjautuvan, käytännönläheisen oppaan keskittymiskyvyn parantamiseksi liikunnan avulla ADHD-nuorille. Opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla mitä ADHD tarkoittaa, miten se ilmenee ja millaisia vaikutuksia sillä on nuoren keskittymiskykyyn ja opiskeluun. Lisäksi selvitettiin liikunnan vaikutuksia ADHD-oireisiin ja keskittymiskykyyn. Lähteenä käytettiin vuosina 2010–2022 julkaistua suomen- ja englanninkielistä aineistoa. Tiedonhaku toteutettiin vuoden 2023 aikana. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin opas, jossa annetaan vinkkejä keskittymiskyvyn parantamiseksi liikunnan avulla.
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriötä esiintyy noin 3,6–7,2 %:lla 6–18 vuotiaista lapsista ja nuorista. Keskeisimmät ADHD-oireet ovat tarkkaamattomuus, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus. Nämä oireet heikentävät kokonaisuudessaan ADHD-oireisen henkilön keskittymiskykyä. Nuoren siirtyessä peruskoulusta toiselle asteelle koulunkäynti muuttuu itsenäisemmäksi ja oppiminen jää enemmän oppilaan omalle vastuulle, joka aiheuttaa usein vaikeuksia ADHD-nuorelle. Useissa tutkimuksissa on havaittu liikunnan vaikuttavan positiivisesti keskittymiskykyyn, toiminnanohjaukseen ja muistiin tehon ollessa parhaimmillaan vastaava kuin ADHD:n hoi-toon käytettävien stimulanttilääkkeiden.
Oppaan tuottamisessa käytettiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallia, joka pitää sisällään neljä osaa; tutki, tarkenna, kehitä ja toteuta. Oppaassa esitetään liikunnallisia keinoja ja vinkkejä, joiden avulla opiskelija voi parantaa keskittymiskykyään opiskeluunsa. Opas on suunnattu 16–20-vuotiaille Helsinki Business Collegen opiskelijoille. Opas on toimeksiantajan toiveesta tehty PDF-muotoon, joka voidaan helposti lähettää opiskelijalle WhatsAppin kautta. Opas on testattu käytännössä elokuussa 2023 viidellä ADHD-nuorella, jonka jälkeen se on otettu oppilaitoksessa käyttöön.
Opas keskittymiskyvyn parantamiseen liikunnan avulla ADHD-nuorille on käytössä Helsinki Business Collegessa virtuaalisesti jaettavassa muodossa. Opasta jakavat erityisopettajat, opettajat ja opiskelijahuollon työntekijät niille nuorille, joilla on keskittymisen kanssa haasteita. Opas on tarkoitettu ADHD-oireiden itsehoitoon, eikä se korvaa lääkärin antamaa hoitoa.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsinki Business Collegen kanssa, joka tilasi tutkittuun tietoon pohjautuvan, käytännönläheisen oppaan keskittymiskyvyn parantamiseksi liikunnan avulla ADHD-nuorille. Opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla mitä ADHD tarkoittaa, miten se ilmenee ja millaisia vaikutuksia sillä on nuoren keskittymiskykyyn ja opiskeluun. Lisäksi selvitettiin liikunnan vaikutuksia ADHD-oireisiin ja keskittymiskykyyn. Lähteenä käytettiin vuosina 2010–2022 julkaistua suomen- ja englanninkielistä aineistoa. Tiedonhaku toteutettiin vuoden 2023 aikana. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin opas, jossa annetaan vinkkejä keskittymiskyvyn parantamiseksi liikunnan avulla.
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriötä esiintyy noin 3,6–7,2 %:lla 6–18 vuotiaista lapsista ja nuorista. Keskeisimmät ADHD-oireet ovat tarkkaamattomuus, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus. Nämä oireet heikentävät kokonaisuudessaan ADHD-oireisen henkilön keskittymiskykyä. Nuoren siirtyessä peruskoulusta toiselle asteelle koulunkäynti muuttuu itsenäisemmäksi ja oppiminen jää enemmän oppilaan omalle vastuulle, joka aiheuttaa usein vaikeuksia ADHD-nuorelle. Useissa tutkimuksissa on havaittu liikunnan vaikuttavan positiivisesti keskittymiskykyyn, toiminnanohjaukseen ja muistiin tehon ollessa parhaimmillaan vastaava kuin ADHD:n hoi-toon käytettävien stimulanttilääkkeiden.
Oppaan tuottamisessa käytettiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallia, joka pitää sisällään neljä osaa; tutki, tarkenna, kehitä ja toteuta. Oppaassa esitetään liikunnallisia keinoja ja vinkkejä, joiden avulla opiskelija voi parantaa keskittymiskykyään opiskeluunsa. Opas on suunnattu 16–20-vuotiaille Helsinki Business Collegen opiskelijoille. Opas on toimeksiantajan toiveesta tehty PDF-muotoon, joka voidaan helposti lähettää opiskelijalle WhatsAppin kautta. Opas on testattu käytännössä elokuussa 2023 viidellä ADHD-nuorella, jonka jälkeen se on otettu oppilaitoksessa käyttöön.
Opas keskittymiskyvyn parantamiseen liikunnan avulla ADHD-nuorille on käytössä Helsinki Business Collegessa virtuaalisesti jaettavassa muodossa. Opasta jakavat erityisopettajat, opettajat ja opiskelijahuollon työntekijät niille nuorille, joilla on keskittymisen kanssa haasteita. Opas on tarkoitettu ADHD-oireiden itsehoitoon, eikä se korvaa lääkärin antamaa hoitoa.