Sosiaalisen median kehittämissuunnitelma Harmac Oy:lle
Hellman, Tia (2023)
Hellman, Tia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130784
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä laadittiin Harmac Oy:lle sosiaalisen median kehittämissuunnitelma. Harmac Oy on pienyritys, joka on erikoistunut pakkauskoneiden maahantuontiin ja myyntiin. Harmac Oy näki tarpeen vahvistaa läsnäoloaan sosiaalisessa mediassa ja vastata nykyaikaisen B2B-markkinoinnin haasteisiin. Sosiaalinen media on muodostunut välttämättömäksi osaksi B2B-markkinointia, ja kun sitä hyödynnetään strategisesti, se tarjoaa erittäin tehokkaan välineen kohdeyleisön tavoittamiseen ja sitouttamiseen.
Työssä painopiste on kolmessa suosituimmassa sosiaalisen median alustassa, jotka ovat Instagram, Facebook ja LinkedIn. Nämä alustat valikoituivat niiden merkittävyyden ja kohderyhmän aktiivisuuden perusteella B2B-markkinoinnissa. Opinnäytetyön teoriaosuus sukeltaa syvälle B2B-markkinoinnin erityispiirteisiin käsitellen sosiaalisen median dynamiikkaa ja sen merkitystä B2B-ympäristössä sekä erittelee strategisen suunnittelun perusteita sosiaalisen median markkinoinnissa.
Kehittämissuunnitelma, joka on laadittu lokakuun 2023 aikana, on itsessään esitetty opinnäytetyön liitteenä. Siinä käydään yksityiskohtaisesti läpi ehdotetut toimenpiteet, sisältöstrategiat ja ajoitukset. Työssä on hyödynnetty nykyaikaisia markkinoinnin suunnittelun menetelmiä. Erityisesti mainittakoon SOSTAC-menetelmä, joka on tunnustettu ja arvostettu työkalu digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa. Lisäksi työssä on otettu huomioon ostajapersoonien merkitys ja rooli sekä käsitelty, kuinka sisällöntuotantoa tulisi lähestyä sosiaalisessa mediassa.
Suunnitelmassa tarjotaan Harmac Oy:lle konkreettisia suosituksia siitä, minkälaista sisältöä he voisivat tuottaa, millaisilla aikatauluilla julkaisut optimoidaan ja mitkä kohderyhmät ovat erityisen merkittäviä yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Opinnäytetyö tarjoaa myös suuntaviivoja siitä, mihin aspekteihin yrityksen tulisi erityisesti kiinnittää huomiota sosiaalisen median toiminnassaan parhaiden tulosten saavuttamiseksi.
Työssä painopiste on kolmessa suosituimmassa sosiaalisen median alustassa, jotka ovat Instagram, Facebook ja LinkedIn. Nämä alustat valikoituivat niiden merkittävyyden ja kohderyhmän aktiivisuuden perusteella B2B-markkinoinnissa. Opinnäytetyön teoriaosuus sukeltaa syvälle B2B-markkinoinnin erityispiirteisiin käsitellen sosiaalisen median dynamiikkaa ja sen merkitystä B2B-ympäristössä sekä erittelee strategisen suunnittelun perusteita sosiaalisen median markkinoinnissa.
Kehittämissuunnitelma, joka on laadittu lokakuun 2023 aikana, on itsessään esitetty opinnäytetyön liitteenä. Siinä käydään yksityiskohtaisesti läpi ehdotetut toimenpiteet, sisältöstrategiat ja ajoitukset. Työssä on hyödynnetty nykyaikaisia markkinoinnin suunnittelun menetelmiä. Erityisesti mainittakoon SOSTAC-menetelmä, joka on tunnustettu ja arvostettu työkalu digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa. Lisäksi työssä on otettu huomioon ostajapersoonien merkitys ja rooli sekä käsitelty, kuinka sisällöntuotantoa tulisi lähestyä sosiaalisessa mediassa.
Suunnitelmassa tarjotaan Harmac Oy:lle konkreettisia suosituksia siitä, minkälaista sisältöä he voisivat tuottaa, millaisilla aikatauluilla julkaisut optimoidaan ja mitkä kohderyhmät ovat erityisen merkittäviä yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Opinnäytetyö tarjoaa myös suuntaviivoja siitä, mihin aspekteihin yrityksen tulisi erityisesti kiinnittää huomiota sosiaalisen median toiminnassaan parhaiden tulosten saavuttamiseksi.