Unen fysiologia: verkko-opetusmateriaalia unihoitajakoulutukseen
Karjalainen, Sini-Maria (2023)
Karjalainen, Sini-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130818
Tiivistelmä
Unettomuus on yleisin unihäiriö, jonka oireita noin 50 % suomalaisista kuvaa lääkärin vastaanotolla perusterveydenhuollossa. Aikuisten ja nuorten unettomuuden ensisijainen hoito perusterveydenhuollossa perustuu unen lääkkeettömään hoitoon, eikä sitä ole riittävästi tarjolla Suomessa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä kirjallisuuskatsaus unen fysiologiasta ja tuottaa sen tuloksiin perustuvia laadukkaita verkko-opetusmateriaaleja. Tavoitteena on tukea perusterveydenhuollon ammattilaisten valmiuksia auttaa työssään unihäiriö- ja unettomuuspotilaita unen normaalin fysiologian ymmärtämisen kautta. Menetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta (n=18), jonka aineisto valittiin tietokantahaun ja manuaalisen haun tuloksena. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jonka tuloksista muodostettiin synteesiä. Opinnäytetyön tuloksena valmistui kaksiosainen Microsoft PowerPoint -esitys, joka sisältää ajankohtaista tietoa unen rakenteesta ja etenemisestä, unen ja vireystilan säätelystä, unen kliinisestä mittaamisesta sekä unen ja valveen eroista. Diaesitys sisältää oppimista tukevia havainnollistavia kuvia käsiteltävistä ilmiöistä ja tietoa yhteen kokoavia taulukoita. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu. Insomnia is the most common sleep disorder, with around 50 % of Finns reporting symptoms to their doctor in primary care. The primary treatment of insomnia in adults and adolescents in primary care is based on non-pharmacological sleep management, which is not sufficiently available in Finland. The goal of the thesis is to conduct a literature review on sleep physiology and to produce high quality online teaching materials based on the results. The aim is to support primary health care professionals in their ability to help patients with their sleep disorders and insomnia by understanding the sleep physiology. The method selected was a narrative literature review (n=18). Data was selected as a result of both database search and a manual search. Inductive and data-driven content analysis was used as the method of analysis. The result of the thesis is a two part Microsoft PowerPoint presentation with up-to-date information on sleep structure and progression, sleep and arousal regulation, clinical measurement of sleep and differences between sleep and wakefulness. The presentation includes illustrative images of the phenomena covered and tables summarising the information to support learning. The thesis was commissioned by Turku University of Applied Sciences.