Kuluttajien ostotottumukset hiustenhoito- ja muotoilutuotteissa
Onnela, Milja (2023)
Onnela, Milja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130864
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe valittiin kiinnostuksesta yhdistää kaksi itselle tuttua toimialaa, myyntityö sekä hiusala. Aihe rajattiin kuluttajamyyntiin toimialan sekä tavoitteiden takia. Ymmärrystä kuluttajien ostokäyttäytymisestä voi kuitenkin hyödyntää myös yritysmyynnin puolella.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kolme laajempaa osa-aluetta: myynti, ostokäyttäytyminen ja ostopäätökseen vaikuttaminen. Jaon avulla oli tarkoitus saada laajalti ymmärrystä myynnistä sekä myyjän että asiakkaan näkökulmasta ja keinoja hyödyntää tätä saatua ymmärrystä. Tästä syystä opinnäytetyössä käsitellään esimerkiksi myyntiprosessi sekä ostoprosessi erikseen. Näiden kahden näkökulman tarkastelun kautta syvennytään ostopäätökseen vaikuttamiseen, eli keinoihin, joita myyjä voi käyttää edesauttaakseen ostotapahtuman syntymistä.
Teoriaosuuden tietoja voi hyödyntää myyntityöhön kaikilla toimialoilla, mutta kyselytutkimuksen tulokset, johtopäätökset sekä suositukset ovat hyödyllisiä kaikille hiusalalla työskenteleville. Näitä voi käyttää hyödyksi hiustuotteiden myynnissä ja markkinoinnissa, yrityksen tuotevalikoimaa suunniteltaessa sekä tuotekehityksessä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kolme laajempaa osa-aluetta: myynti, ostokäyttäytyminen ja ostopäätökseen vaikuttaminen. Jaon avulla oli tarkoitus saada laajalti ymmärrystä myynnistä sekä myyjän että asiakkaan näkökulmasta ja keinoja hyödyntää tätä saatua ymmärrystä. Tästä syystä opinnäytetyössä käsitellään esimerkiksi myyntiprosessi sekä ostoprosessi erikseen. Näiden kahden näkökulman tarkastelun kautta syvennytään ostopäätökseen vaikuttamiseen, eli keinoihin, joita myyjä voi käyttää edesauttaakseen ostotapahtuman syntymistä.
Teoriaosuuden tietoja voi hyödyntää myyntityöhön kaikilla toimialoilla, mutta kyselytutkimuksen tulokset, johtopäätökset sekä suositukset ovat hyödyllisiä kaikille hiusalalla työskenteleville. Näitä voi käyttää hyödyksi hiustuotteiden myynnissä ja markkinoinnissa, yrityksen tuotevalikoimaa suunniteltaessa sekä tuotekehityksessä.