Markkinointiviestintäsuunnitelma Kauhava Motor Show -tapahtumalle
Kosola, Jere (2023)
Kosola, Jere
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130851
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Kauhava Motor Show -tapahtuman markkinointiviestintää. Tapahtuma on suunnattu lapsiperheille, autoharrastajille ja muille liikkuville ihmisille. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli toteuttaa tapahtumalle markkinointiviestintään liittyvä kyselytutkimus. Toisena tavoitteena oli tutustua markkinointiviestinnän keinoihin sekä yleisesti että tapahtumien kannalta. Kolmantena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin, ja neljäntenä tavoitteena oli laatia vuoden 2024 tapahtumalle markkinointiviestintäsuunnitelma.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa kerättiin yhteensä 336 vastausta. Tutkimus toimi pohjana laaditulle markkinointiviestintäsuunnitelmalle.
Toimeksiantaja on määritellyt tulevan vuoden tapahtuman tavoitteeksi vahvistaa tapahtuman brändiä Suomen monipuolisimpana ajoneuvotapahtumana ja nostaa tapahtuman suosiota yhdeksi merkittävimmistä koko perheen tapahtumista Suomessa. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa myös kuvailtiin ja analysoitiin muiden autotapahtumien markkinointiviestintää. Työssä tultiin tulokseen, että tapahtuman viestinnässä on erittäin tärkeää hyödyntää monikanavaisuutta, jotta kaikki kohderyhmiin kuuluvat ihmiset tulevat tavoitetuksi. Työssä todettiin myös, että pelkkä monikanavaisuus ei riitä, vaan kaikki viestintä tulee suunnitella tarkasti ja tavoitteellisesti.
Opinnäytetyön lopussa koostettiin lopullinen markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa toimeksiantajalle annetaan ehdotuksia viestintäkanavien käytöstä, aikataulutuksesta, toteutuksen seurannasta ja arvioinnista. Opinnäytetyöhön kuuluu salaisena liitteenä markkinoinnin vuosikello, joka on toimitettu suoraan toimeksiantajalle, eikä se ole nähtävissä tässä julkisessa opinnäytetyössä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa kerättiin yhteensä 336 vastausta. Tutkimus toimi pohjana laaditulle markkinointiviestintäsuunnitelmalle.
Toimeksiantaja on määritellyt tulevan vuoden tapahtuman tavoitteeksi vahvistaa tapahtuman brändiä Suomen monipuolisimpana ajoneuvotapahtumana ja nostaa tapahtuman suosiota yhdeksi merkittävimmistä koko perheen tapahtumista Suomessa. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa myös kuvailtiin ja analysoitiin muiden autotapahtumien markkinointiviestintää. Työssä tultiin tulokseen, että tapahtuman viestinnässä on erittäin tärkeää hyödyntää monikanavaisuutta, jotta kaikki kohderyhmiin kuuluvat ihmiset tulevat tavoitetuksi. Työssä todettiin myös, että pelkkä monikanavaisuus ei riitä, vaan kaikki viestintä tulee suunnitella tarkasti ja tavoitteellisesti.
Opinnäytetyön lopussa koostettiin lopullinen markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa toimeksiantajalle annetaan ehdotuksia viestintäkanavien käytöstä, aikataulutuksesta, toteutuksen seurannasta ja arvioinnista. Opinnäytetyöhön kuuluu salaisena liitteenä markkinoinnin vuosikello, joka on toimitettu suoraan toimeksiantajalle, eikä se ole nähtävissä tässä julkisessa opinnäytetyössä.