Markkinointisuunnitelma Coolingline V-S -yritykselle
Cosic, Alma (2023)
Cosic, Alma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030351
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle Coolingline V-S-yritykselle. Yrityksen palveluun ja tarjontaan kuuluu ilmalämpöpumppujen ja ilmavesilämpöpumppujen asennus ja huolto. Yrityksellä ei ennestään ollut markkinointisuunnitelmaa. Tarve markkinointisuunnitelman tekemiselle syntyi yrityksen omistajan halusta kehittää markkinointiaan tehokkaampaan muotoon.
Markkinointisuunnitelma aloitettiin lähtökohta-analyyseista. Oli tärkeää perehtyä kunnolla pienyrityksen nykytilaan, kilpailijoihin sekä markkina-asemaan. Analyysien pohjalta saatiin kuva siitä missä tilassa yritys on nyt, jonka jälkeen lähdettiin pohtimaan yrityksen markkinoinnin tavoitteita sekä strategioita. Markkinointikanaviksi valikoitui sosiaalinen media sekä suoramainonta, edullisuuden ja kannattavuuden perusteella. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu markkinoinnin kirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin.
Työn tuloksena saatiin markkinointisuunnitelma, joka on laadittu kohdeyrityksen avuksi ja markkinoinnin tueksi. Yrittäjää varten markkinointitoimeenpiteitä havainnollistettiin ja aikataulutettiin markkinoinnin vuosikellon avulla. Markkinointisuunnitelmaa arvoitiin ulkopuolisen talotekniikan opettajan toimesta. Toimeksiantajan toiveesta opinnäytetyön markkinointisuunnitelma on salattu.
Markkinointisuunnitelma aloitettiin lähtökohta-analyyseista. Oli tärkeää perehtyä kunnolla pienyrityksen nykytilaan, kilpailijoihin sekä markkina-asemaan. Analyysien pohjalta saatiin kuva siitä missä tilassa yritys on nyt, jonka jälkeen lähdettiin pohtimaan yrityksen markkinoinnin tavoitteita sekä strategioita. Markkinointikanaviksi valikoitui sosiaalinen media sekä suoramainonta, edullisuuden ja kannattavuuden perusteella. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu markkinoinnin kirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin.
Työn tuloksena saatiin markkinointisuunnitelma, joka on laadittu kohdeyrityksen avuksi ja markkinoinnin tueksi. Yrittäjää varten markkinointitoimeenpiteitä havainnollistettiin ja aikataulutettiin markkinoinnin vuosikellon avulla. Markkinointisuunnitelmaa arvoitiin ulkopuolisen talotekniikan opettajan toimesta. Toimeksiantajan toiveesta opinnäytetyön markkinointisuunnitelma on salattu.