Täydentävän hallituksen esityksen valmisteluprosessi: ohje valtiovarainministeriön säädösvalmisteluavustajille
Rajaniemi, Emilia (2023)
Rajaniemi, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230878
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena laadittiin ohje valtiovarainministeriön säädösvalmisteluavustajille täydentävän hallituksen esityksen valmisteluprosessista sekä raportti työn tekemisen taustasta ja vaiheista. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä ohjeistus valtiovarainministeriön säädösvalmisteluavustajille täydentävän hallituksen esityksen valmisteluprosessista säädösvalmisteluavustajan työtehtävien tueksi.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää valtiovarainministeriön säädösvalmisteluavustajat. Produktin eli ohjeen kohderyhmä rajattiin valtiovarainministeriöön, sillä eri ministeriöiden tietyt lainvalmistelun prosessit ja käytänteet voivat poikkeavat toisistaan. Valtiovarainministeriöllä ei ollut ennestään ohjetta säädösvalmisteluavustajille täydentävän hallituksen esityksen vaiheista, joten lopputuotokselle oli tarve toimeksiantajan puolelta.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittu produkti on liitetty raportin yhteyteen. Produkti toimii tukena valtiovarainministeriön säädösvalmisteluavustajille silloin, kun tavallisen hallituksen esityksen valmisteluun liittyvät vaiheet ovat jo ohjetta hyödyntävän tiedossa. Produktin tarkoituksena on selventää ja havainnollistaa eroja tavallisen ja täydentävän hallituksen esityksen valmisteluprosessin eroissa säädösvalmisteluavustajan tehtävien näkökulmasta. Produktissa on nostettu esille myös muutamia sisällöllisiä muutoksia tavallisen hallituksen esityksen ja täydentävän hallituksen esityksen välillä. Sisällölliset muutokset kuuluvat lainvalmistelijan vastuulle, mutta ne lisättiin ohjeeseen säädösvalmisteluavustajan työn tueksi. Säädösvalmisteluavustaja voi mahdollisuuksien mukaan tarkistaa lainvalmistelijan tekemät kohdat teknisiltä osin. Tällaisia kohtia ovat esimerkiksi hallituksen esityksen ponsi tai lakien johtolauseet.
Opinnäytetyön tietoperusta hankittiin jo olemassa olevista ohjeista, omiin kokemuksiin perustuvasta hiljaisesta tiedosta, sekä haastattelusta ja kyselystä. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna rahoitusmarkkinaosaston säädösvalmisteluavustajille, jotka ovat olleet mukana täydentävän hallituksen esityksen valmisteluprosessissa. Kysely lähetettiin kaikille valtiovarainministeriön 15:lle säädösvalmisteluavustajalle. Kyselyn tarkoituksena oli havainnollistaa täydentävien hallituksen esitysten harvinaisuutta valtiovarainministeriössä, kerätä kokemuksia ohjeistuksen riittävyydestä henkilöiltä, jotka ovat olleet mukana valmistelemassa täydentävää hallituksen esitystä, sekä kerätä tietoa ja mielipiteitä säädösvalmisteluavustajilta valtioneuvoston ohjeistuksen riittävyydestä ja selkeydestä säädösvalmisteluavustajan työtehtävien näkökulmasta.
Haastattelun ja kyselyn lopputuloksista kävi ilmi, että ohjeistuksen saatavuus ja riittävyys säädösvalmisteluavustajan tehtävien perspektiivistä koetaan osittain heikoksi. Produkti vastaa kyselyn tuloksista ilmenneeseen tarpeeseen ja ohjetta tullaan hyödyntämään valtiovarainministeriön säädösvalmisteluavustajien toimesta. Ohjetta tulee päivittää tarpeen tullen ajantasaisuuden varmistamiseksi. Päivittämisen vastuutahosta tulee käydä keskustelua valtiovarainministeriössä.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää valtiovarainministeriön säädösvalmisteluavustajat. Produktin eli ohjeen kohderyhmä rajattiin valtiovarainministeriöön, sillä eri ministeriöiden tietyt lainvalmistelun prosessit ja käytänteet voivat poikkeavat toisistaan. Valtiovarainministeriöllä ei ollut ennestään ohjetta säädösvalmisteluavustajille täydentävän hallituksen esityksen vaiheista, joten lopputuotokselle oli tarve toimeksiantajan puolelta.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittu produkti on liitetty raportin yhteyteen. Produkti toimii tukena valtiovarainministeriön säädösvalmisteluavustajille silloin, kun tavallisen hallituksen esityksen valmisteluun liittyvät vaiheet ovat jo ohjetta hyödyntävän tiedossa. Produktin tarkoituksena on selventää ja havainnollistaa eroja tavallisen ja täydentävän hallituksen esityksen valmisteluprosessin eroissa säädösvalmisteluavustajan tehtävien näkökulmasta. Produktissa on nostettu esille myös muutamia sisällöllisiä muutoksia tavallisen hallituksen esityksen ja täydentävän hallituksen esityksen välillä. Sisällölliset muutokset kuuluvat lainvalmistelijan vastuulle, mutta ne lisättiin ohjeeseen säädösvalmisteluavustajan työn tueksi. Säädösvalmisteluavustaja voi mahdollisuuksien mukaan tarkistaa lainvalmistelijan tekemät kohdat teknisiltä osin. Tällaisia kohtia ovat esimerkiksi hallituksen esityksen ponsi tai lakien johtolauseet.
Opinnäytetyön tietoperusta hankittiin jo olemassa olevista ohjeista, omiin kokemuksiin perustuvasta hiljaisesta tiedosta, sekä haastattelusta ja kyselystä. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna rahoitusmarkkinaosaston säädösvalmisteluavustajille, jotka ovat olleet mukana täydentävän hallituksen esityksen valmisteluprosessissa. Kysely lähetettiin kaikille valtiovarainministeriön 15:lle säädösvalmisteluavustajalle. Kyselyn tarkoituksena oli havainnollistaa täydentävien hallituksen esitysten harvinaisuutta valtiovarainministeriössä, kerätä kokemuksia ohjeistuksen riittävyydestä henkilöiltä, jotka ovat olleet mukana valmistelemassa täydentävää hallituksen esitystä, sekä kerätä tietoa ja mielipiteitä säädösvalmisteluavustajilta valtioneuvoston ohjeistuksen riittävyydestä ja selkeydestä säädösvalmisteluavustajan työtehtävien näkökulmasta.
Haastattelun ja kyselyn lopputuloksista kävi ilmi, että ohjeistuksen saatavuus ja riittävyys säädösvalmisteluavustajan tehtävien perspektiivistä koetaan osittain heikoksi. Produkti vastaa kyselyn tuloksista ilmenneeseen tarpeeseen ja ohjetta tullaan hyödyntämään valtiovarainministeriön säädösvalmisteluavustajien toimesta. Ohjetta tulee päivittää tarpeen tullen ajantasaisuuden varmistamiseksi. Päivittämisen vastuutahosta tulee käydä keskustelua valtiovarainministeriössä.