Selvitys takuuajan yhteistyöstä ja asukaskokemuksista
Leppänen, Jarkko (2023)
Leppänen, Jarkko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130821
Tiivistelmä
Rakennushanke koostuu eri vaiheista. Usein ajatellaan, että rakennushanke päättyy rakennuksen valmistumiseen ja vastaanottoon. Tämän jälkeen alkaa kuitenkin tärkeä vaihe: takuuaika. Koko rakennushanketta ajatellen takuuaika on vain yksi pieni vaihe, mutta kuitenkin sen hoitaminen hyvin on erittäin tärkeää. Takuuajalla on myös imagollisesti suuri merkitys. Voidaan ajatella, että talonrakentaja jättää asiakkailleen takuuaikaisella toiminnallaan ikään kuin käyntikortin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville asukkaiden kokemukset siitä, miten pääurakoitsija onnistui takuunaikaisissa korjauksissa ja koko prosessissa. Tavoitteena oli myös saada selville, miten Pohjola Rakennus Oy Suomen yhteistyökumppanit (aliurakoitsijat) onnistuivat takuun aikaisissa korjauksissaan. Samalla oli tarkoitus myös selvittää, miten hyvin asukkaat tuntevat velvollisuutensa sekä takuukorjausten aikaiset prosessit.
Opinnäytetyö tehtiin Pohjola Rakennus Oy Suomi Jyväskylän yksikölle. Työtä varten tehtiin kyselytutkimukset valittuihin vuositakuukohteisiin. Halutut tiedot kerättiin asukkaille ja osakkeenomistajille toimitetuilla kyselylomakkeilla.
Tulosten perusteella tehtiin johtopäätökset toiminnan kehittämisestä sekä esitellään ne eri osapuolille heitä koskevin osin. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Pohjola Rakennus Oy Suomen toiminnassa sekä aliurakoitsijoiden takuutöiden toiminnan laadun parantamisessa.
Tutkimuksessa saatiin paljon tärkeää tietoa ja tärkeimmiksi kehityskohdiksi nousivat tiedottaminen sekä töiden aikatauluttaminen. Kehitysehdotukset ratkaisuineen on esitetty tämän työn loppupuolella.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville asukkaiden kokemukset siitä, miten pääurakoitsija onnistui takuunaikaisissa korjauksissa ja koko prosessissa. Tavoitteena oli myös saada selville, miten Pohjola Rakennus Oy Suomen yhteistyökumppanit (aliurakoitsijat) onnistuivat takuun aikaisissa korjauksissaan. Samalla oli tarkoitus myös selvittää, miten hyvin asukkaat tuntevat velvollisuutensa sekä takuukorjausten aikaiset prosessit.
Opinnäytetyö tehtiin Pohjola Rakennus Oy Suomi Jyväskylän yksikölle. Työtä varten tehtiin kyselytutkimukset valittuihin vuositakuukohteisiin. Halutut tiedot kerättiin asukkaille ja osakkeenomistajille toimitetuilla kyselylomakkeilla.
Tulosten perusteella tehtiin johtopäätökset toiminnan kehittämisestä sekä esitellään ne eri osapuolille heitä koskevin osin. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Pohjola Rakennus Oy Suomen toiminnassa sekä aliurakoitsijoiden takuutöiden toiminnan laadun parantamisessa.
Tutkimuksessa saatiin paljon tärkeää tietoa ja tärkeimmiksi kehityskohdiksi nousivat tiedottaminen sekä töiden aikatauluttaminen. Kehitysehdotukset ratkaisuineen on esitetty tämän työn loppupuolella.