Graafinen ohjeisto Frendien kesken -vaikuttajaryhmälle
Griinari, Aino (2023)
Griinari, Aino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230893
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsitteli graafisen ohjeiston luomista Frendien kesken -vaikuttajaryhmälle. Frendien kesken koostuu neljästä eri elämäntilanteessa olevasta sosiaalisen median vaikuttajasta. He tuottavat sisältöä yhteisille Instagram-, TikTok- ja Podcast-tileilleen. Sisällöntuotannon ydin on samaistuttava ja inspiroiva sisältö kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ympärillä. Vaikuttajaryhmän ollessa suhteellisen tuore, heiltä puuttui vielä selkeä visuaalinen ilme. Tavoitteena oli luoda vaikuttajaryhmälle selkeä, yhdenmukainen ja helposti sovellettavissa oleva graafinen ohjeisto heidän jokapäiväisen sisällöntuotantonsa tueksi. Uuden, erottuvan visuaalisen ilmeen myötä tavoitteena oli myös vaikuttajaryhmän brändin vahvistuminen ja sitä kautta tunnettuuden saaminen. Graafista ohjeistoa varten vaikuttajaryhmälle luotiin uusi logo, värimaailma, typografia, muotokieli ja kuvamaailma. Lisäksi graafiseen ohjeistoon lisättiin havainnollistavia mockupeja uuden visuaalisen ilmeen hyödyntämisestä käytännössä. Mockupit kertoivat osaltaan tavoitteiden toteutumisesta, sillä mockupien luomisessa mitattiin ohjeiston käytettävyyttä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin brändiä ja visuaalista ilmettä sen osana. Brändistä käsiteltiin brändin määritelmä, brändin rakenne, brändi-identiteetti ja brändin merkitys. Visuaalista ilmettä käsiteltiin tarkemmin graafisen ohjeiston kautta. Kyseisessä osiossa käytiin lävitse graafisen ohjeiston määritelmä sekä sen eri elementit eli logo, värimaailma, typografia, muotokieli ja kuvamaailma. Opinnäytetyön suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin tiedonkeruumenetelminä toimeksiantajan avointa haastattelua sekä moodboardia eli mielikuvataulua. Avoimen haastattelun avulla keskusteltiin työn tavoitteista sekä tehdyistä ratkaisuista ja mahdollisista muutostoiveista. Moodboardin avulla uuteen visuaaliseen ilmeeseen saatiin jokaisen vaikuttajan persoonaa mukaan. Vaikuttajille luotiin aluksi omat henkilökohtaiset moodboardit heidän Instagram-tiliensä pohjalta. Henkilökohtaisten moodboardien pohjalta muodostettiin vielä yksi, kaikki yhteen kokoava moodboard, jota hyödynnettiin suunnitteluprosessin tukena. Moodboard toimi hyvänä inspiraationa suunnittelutyössä opinnäytetyön tekijän saatua vapaat kädet työn toteuttamiseen. Lopullinen graafinen ohjeisto toteutettiin sähköiseen muotoon Adobe InDesign -ohjelmalla. Ohjeistoon lisättiin kaikki luodut, uudet visuaaliset elementit sekä niiden käyttöohjeet. Työn rajauksena oli, että työhön ei sisällytetty mukaan vaikuttajaryhmän seuraajien tai yhteistyökumppanien näkemyksiä. Tämä ei ollut tarpeellista Frendien kesken -vaikuttajaryhmän ollessa omaa kohderyhmäänsä ja ohjeiston tullessa heidän tuekseen.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syyskuussa 2023. Työ valmistui tavoitteessa saman vuoden marraskuun puoliväliin mennessä. Opinnäytetyön tekijän omana tavoitteena työn suhteen oli kasvattaa itsevarmuutta alalla sekä saada uusi arvokas kokemus graafisen ohjeiston luomisesta ja hyödyntämisestä. Tavoite saavutettiin onnistuneesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin brändiä ja visuaalista ilmettä sen osana. Brändistä käsiteltiin brändin määritelmä, brändin rakenne, brändi-identiteetti ja brändin merkitys. Visuaalista ilmettä käsiteltiin tarkemmin graafisen ohjeiston kautta. Kyseisessä osiossa käytiin lävitse graafisen ohjeiston määritelmä sekä sen eri elementit eli logo, värimaailma, typografia, muotokieli ja kuvamaailma. Opinnäytetyön suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin tiedonkeruumenetelminä toimeksiantajan avointa haastattelua sekä moodboardia eli mielikuvataulua. Avoimen haastattelun avulla keskusteltiin työn tavoitteista sekä tehdyistä ratkaisuista ja mahdollisista muutostoiveista. Moodboardin avulla uuteen visuaaliseen ilmeeseen saatiin jokaisen vaikuttajan persoonaa mukaan. Vaikuttajille luotiin aluksi omat henkilökohtaiset moodboardit heidän Instagram-tiliensä pohjalta. Henkilökohtaisten moodboardien pohjalta muodostettiin vielä yksi, kaikki yhteen kokoava moodboard, jota hyödynnettiin suunnitteluprosessin tukena. Moodboard toimi hyvänä inspiraationa suunnittelutyössä opinnäytetyön tekijän saatua vapaat kädet työn toteuttamiseen. Lopullinen graafinen ohjeisto toteutettiin sähköiseen muotoon Adobe InDesign -ohjelmalla. Ohjeistoon lisättiin kaikki luodut, uudet visuaaliset elementit sekä niiden käyttöohjeet. Työn rajauksena oli, että työhön ei sisällytetty mukaan vaikuttajaryhmän seuraajien tai yhteistyökumppanien näkemyksiä. Tämä ei ollut tarpeellista Frendien kesken -vaikuttajaryhmän ollessa omaa kohderyhmäänsä ja ohjeiston tullessa heidän tuekseen.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syyskuussa 2023. Työ valmistui tavoitteessa saman vuoden marraskuun puoliväliin mennessä. Opinnäytetyön tekijän omana tavoitteena työn suhteen oli kasvattaa itsevarmuutta alalla sekä saada uusi arvokas kokemus graafisen ohjeiston luomisesta ja hyödyntämisestä. Tavoite saavutettiin onnistuneesti.