Työyhteisön ja yhteisöllisyyden merkitys musiikkipedagogin työssä
Metsähonkala, Rea (2023)
Metsähonkala, Rea
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230880
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin työyhteisön ja yhteisöllisyyden merkitystä musiikkipedagogin työssä. Tutkimuskohteena olivat Suomessa toimivat taiteen perusopetusta antavat musiikkiopistot. Työssä selvitettiin, mikä on keskeistä yhteisöllisyyden rakentumisessa, miten yhteisöllisyyden merkitys musiikkioppilaitoksissa koetaan, mitä kehittämisen haasteita kentällä on, ja mihin erityisesti tulisi keskittyä tulevaisuudessa, jotta yhteisöllisyyden merkitys tunnustettaisiin ja kyettäisiin valjastamaan palvelemaan työntekijöitä ja koko organisaatiota.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköisesti lähetettyä kyselylomaketta ja analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin kyselylomakkeen avulla työyhteisön merkitystä ja yhteisöllisyyden ilmenemistä musiikkioppilaitosympäristössä, sekä sen vaikutusta työhön sitoutumiseen, innostumiseen ja motivaatioon. Kysely toteutettiin poikittaistutkimuksena, ja siihen oli mahdollista vastata anonyymisti.
Yhteisöllisyyden merkitys musiikkipedagogien työssä näyttäytyi erittäin korkeana. Sillä koettiin olevan vaikutusta työhyvinvointiin, tuloksellisuuteen, sitoutumiseen, innostumiseen, vuorovaikutukseen ja ammatilliseen kehittymiseen. Yhteisöllisyyden katsottiin olevan tärkeä voimavara, ja yhteisöllisyyteen panostamisen korreloivan yhteisöllisyyden tilaan. Yhteisöllistä toimintaa kollegoiden kanssa kaivattiin lisää sekä työ- että vapaa-ajan puitteissa. Esimiehen rooli yhteisöllisyyden muodostumisessa korostui vahvasti.
Tutkimustulosten mukaan uusien opettajien sopeutuminen työyhteisöön näyttäytyy ongelmallisena ja kaipaa erityistä huomiota, sekä toimintakulttuurin muutosta. Lisää tutkimusta vaaditaan myös yhteisöllisyyttä lisäävien toimintamallien kehittämiseksi työyhteisöissä, joissa opetus toteutuu useissa eri toimipisteissä ja arkisten kohtaamisten määrä on siitä syystä vähäinen. Lisäksi vaaditaan toimenpiteitä, jotta tuntiopettajien ja viranhaltijoiden asema saataisiin mahdollisimman tasa-arvoiseksi, tiedonkulku turvattua, ja koko henkilöstö osallistettaisiin tasapuolisesti mukaan organisaation toimintaan ja kehittämiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköisesti lähetettyä kyselylomaketta ja analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin kyselylomakkeen avulla työyhteisön merkitystä ja yhteisöllisyyden ilmenemistä musiikkioppilaitosympäristössä, sekä sen vaikutusta työhön sitoutumiseen, innostumiseen ja motivaatioon. Kysely toteutettiin poikittaistutkimuksena, ja siihen oli mahdollista vastata anonyymisti.
Yhteisöllisyyden merkitys musiikkipedagogien työssä näyttäytyi erittäin korkeana. Sillä koettiin olevan vaikutusta työhyvinvointiin, tuloksellisuuteen, sitoutumiseen, innostumiseen, vuorovaikutukseen ja ammatilliseen kehittymiseen. Yhteisöllisyyden katsottiin olevan tärkeä voimavara, ja yhteisöllisyyteen panostamisen korreloivan yhteisöllisyyden tilaan. Yhteisöllistä toimintaa kollegoiden kanssa kaivattiin lisää sekä työ- että vapaa-ajan puitteissa. Esimiehen rooli yhteisöllisyyden muodostumisessa korostui vahvasti.
Tutkimustulosten mukaan uusien opettajien sopeutuminen työyhteisöön näyttäytyy ongelmallisena ja kaipaa erityistä huomiota, sekä toimintakulttuurin muutosta. Lisää tutkimusta vaaditaan myös yhteisöllisyyttä lisäävien toimintamallien kehittämiseksi työyhteisöissä, joissa opetus toteutuu useissa eri toimipisteissä ja arkisten kohtaamisten määrä on siitä syystä vähäinen. Lisäksi vaaditaan toimenpiteitä, jotta tuntiopettajien ja viranhaltijoiden asema saataisiin mahdollisimman tasa-arvoiseksi, tiedonkulku turvattua, ja koko henkilöstö osallistettaisiin tasapuolisesti mukaan organisaation toimintaan ja kehittämiseen.