Sanataide kielenkehityksen tukena : oppaan toteuttaminen perhehoitajille
Rajahalme, Nita; Vähä-Kreula, Tiina (2023)
Lataukset:
Rajahalme, Nita
Vähä-Kreula, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230904
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sanataiteeseen perustuva kielenkehitystä tukeva opas Satakunnan Hyvinvointialueen vammaispalveluiden perhehoitajien ja heidän asiakkaittensa käyttöön. Erilaisia kielenkehitykseen liittyviä oppaita on paljon, mutta perhehoidolle ja erityisryhmille suunnattuja sopivia oppaita on vain vähän saatavilla. Työssä selvitettiin, millaisia kielellisen kehityksen ongelmia kehitysvammaisilla on, millainen merkitys kielellä ja vuorovaikutustaidoilla on muulle kehitykselle, oppimiselle, itsemääräämisoikeuden toteutumiselle ja sosiaaliselle kanssakäymiselle.
Perhehoitajille tehdyllä kyselyllä selvitettiin, miten kielellisen kehityksen erityishaasteet näkyvät perhehoidossa, millaisia sanataiteen keinoja he käyttävät arjessaan ja millaisia asioita he toivoisivat oppaassa olevan. Sanataideohjaajia haastateltiin tarkoituksena saada kokemusperäistä tietoa kehitysvammaisten ja muiden esteettömyysryhmien ohjaamisesta ja sopiviksi koetuista sanataidetehtävistä.
Oppaaseen etsittiin sopivia kielellisen kehityksen ja kielellisten taitojen ylläpitämisen tukimenetelmiä ja sanataideharjoituksia, joita on helppo toteuttaa ja käyttää perhekodeissa. Jokaisen sanataideharjoituksen yhteydessä on kerrottuna minkälaisia taitoja ne kehittävät. Oppaan harjoitukset ovat lyhyitä eikä niihin tarvitse erityisiä välineitä. Niitä on helppo muokata yksilöllisiin tarpeisiin. The purpose of this thesis was to create a literary artbased guide to support language development for the use of the family carers and their clients of disability services in the wellbeing services county of Satakunta. There are many guides regarding language development, but only a few are available of the ones designed for family care services and special needs groups. This thesis examines the problems disabled people have with language development and the significance of interpersonal skills and language for other sorts of development, learning, the execution of self-determination, and social intercourse.
A questionnaire for family carers was used to find out how the special challenges of language development appear in family care, what kind of forms of literary art they use in their everyday life, and what kind of things they would like for this guide to include. Literary art instructors were interviewed to gain experienced knowledge on guiding people with disabilities and other special needs groups and to find out which literary art exercises the instructors deemed as suitable for said groups.
For the guide we searched for suitable methods to support language development and the maintenance of language skills, as well as literary art exercises that are easy to implement and use in foster homes. Each literary art exercise in the guide has a mention of which skills they develop. The exercises in the guide are short and do not require any special equipment. They are easy to adjust for individual needs.
Perhehoitajille tehdyllä kyselyllä selvitettiin, miten kielellisen kehityksen erityishaasteet näkyvät perhehoidossa, millaisia sanataiteen keinoja he käyttävät arjessaan ja millaisia asioita he toivoisivat oppaassa olevan. Sanataideohjaajia haastateltiin tarkoituksena saada kokemusperäistä tietoa kehitysvammaisten ja muiden esteettömyysryhmien ohjaamisesta ja sopiviksi koetuista sanataidetehtävistä.
Oppaaseen etsittiin sopivia kielellisen kehityksen ja kielellisten taitojen ylläpitämisen tukimenetelmiä ja sanataideharjoituksia, joita on helppo toteuttaa ja käyttää perhekodeissa. Jokaisen sanataideharjoituksen yhteydessä on kerrottuna minkälaisia taitoja ne kehittävät. Oppaan harjoitukset ovat lyhyitä eikä niihin tarvitse erityisiä välineitä. Niitä on helppo muokata yksilöllisiin tarpeisiin.
A questionnaire for family carers was used to find out how the special challenges of language development appear in family care, what kind of forms of literary art they use in their everyday life, and what kind of things they would like for this guide to include. Literary art instructors were interviewed to gain experienced knowledge on guiding people with disabilities and other special needs groups and to find out which literary art exercises the instructors deemed as suitable for said groups.
For the guide we searched for suitable methods to support language development and the maintenance of language skills, as well as literary art exercises that are easy to implement and use in foster homes. Each literary art exercise in the guide has a mention of which skills they develop. The exercises in the guide are short and do not require any special equipment. They are easy to adjust for individual needs.