VASTAAVAN TYÖNJOHTAJAN TEHTÄVÄT JA ROOLI PROJEKTIJOHTOURAKASSA
Mata, Peter (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön (YAMK) tavoitteena oli selvittää, millainen rooli ja tehtävänkuva
vastaavalla työnjohtajalla on projektijohtourakassa. Tarkoituksena oli tutkia
millaisia tehtäviä ja vastuita hänellä on viranomaissäädösten ja lain näkökulmasta sekä ymmärtää millaiseksi vastaavan työnjohtajan rooli ja tehtävänkuva
hankkeissa käytännössä muodostuu, huomioiden myös ns. epäviralliset tehtävät.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimuksessa kvalitatiivista lähestymistä. Työ
käynnistettiin keräämällä kirjallista aineistoa RT- ja RATU-kortistosta sekä
hyödyntämällä aihealuetta käsitteleviä artikkeleita. Haastateltaviksi valittiin sellaisia toimijoita, joilla on vahva ammatillinen kokemustausta projektijohtourakoinnista sekä vastaavan työnjohtajan tehtävässä toimimisesta. Haastattelujen tulokset analysoitiin ja niiden avulla pyrittiin muodostamaan käsitys työmaapäällikön keskeisimmistä ja tärkeimmistä tehtävistä ja roolista projektijohtohankkeissa.
Tutkimuksessa kartoitettiin vastaavan työnjohtajan tehtäväkentän laajuutta ja
vastuita yhteisen rakennushankkeen osapuolia kohtaan. Tehtävän keskeisimpiä virallisia vastuita ja velvoitteita selvitettiin kirjallisen lähdeaineiston perusteella. Haastattelujen avulla selvitettiin miten tärkeäksi työmaapäällikön viralliset ja epäviralliset tehtävät koettiin käytännön työssä sekä millaisessa tasapainossa ne olivat suhteessa toisiinsa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi hieman tarkempi käsitys vastaavan työnjohtajan tehtävästä ja roolista projektijohtourakassa. Tutkimuksen perusteella
voidaan mm. todeta, että onnistuneen projektijohtourakan edellytyksiin liittyy
muutakin kuin virallisten vastuiden hoitaminen. Hankkeen onnistumiseen tarvitaan myös hyviä ihmissuhdetaitoja ja työpsykologian ymmärtämistä.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Ammattikorkeakoulujen pedagogisissa painotuksissa sekä paremman yritys- ja työmaakulttuurin luomisessa. Tehtävän
ja roolin vaativuus huomioiden työnantajien ja koulutuksesta vastaavien toimijoiden on hyvä tiedostaa millaista tukea ja koulutusta työnjohdollisissa tehtävissä vaaditaan. Ymmärtämällä työmaapäällikön tehtävänkuvan moninaisuutta
ja esimerkiksi hyvän ihmisten johtamisen tärkeyttä nykypäivän muuttuneessa
työympäristössä on mahdollista paremmin hahmottaa, millaisia ihmisiä tehtävään voidaan nimittää, onnistuneen projektijohtourakan varmistamiseksi
vastaavalla työnjohtajalla on projektijohtourakassa. Tarkoituksena oli tutkia
millaisia tehtäviä ja vastuita hänellä on viranomaissäädösten ja lain näkökulmasta sekä ymmärtää millaiseksi vastaavan työnjohtajan rooli ja tehtävänkuva
hankkeissa käytännössä muodostuu, huomioiden myös ns. epäviralliset tehtävät.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimuksessa kvalitatiivista lähestymistä. Työ
käynnistettiin keräämällä kirjallista aineistoa RT- ja RATU-kortistosta sekä
hyödyntämällä aihealuetta käsitteleviä artikkeleita. Haastateltaviksi valittiin sellaisia toimijoita, joilla on vahva ammatillinen kokemustausta projektijohtourakoinnista sekä vastaavan työnjohtajan tehtävässä toimimisesta. Haastattelujen tulokset analysoitiin ja niiden avulla pyrittiin muodostamaan käsitys työmaapäällikön keskeisimmistä ja tärkeimmistä tehtävistä ja roolista projektijohtohankkeissa.
Tutkimuksessa kartoitettiin vastaavan työnjohtajan tehtäväkentän laajuutta ja
vastuita yhteisen rakennushankkeen osapuolia kohtaan. Tehtävän keskeisimpiä virallisia vastuita ja velvoitteita selvitettiin kirjallisen lähdeaineiston perusteella. Haastattelujen avulla selvitettiin miten tärkeäksi työmaapäällikön viralliset ja epäviralliset tehtävät koettiin käytännön työssä sekä millaisessa tasapainossa ne olivat suhteessa toisiinsa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi hieman tarkempi käsitys vastaavan työnjohtajan tehtävästä ja roolista projektijohtourakassa. Tutkimuksen perusteella
voidaan mm. todeta, että onnistuneen projektijohtourakan edellytyksiin liittyy
muutakin kuin virallisten vastuiden hoitaminen. Hankkeen onnistumiseen tarvitaan myös hyviä ihmissuhdetaitoja ja työpsykologian ymmärtämistä.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Ammattikorkeakoulujen pedagogisissa painotuksissa sekä paremman yritys- ja työmaakulttuurin luomisessa. Tehtävän
ja roolin vaativuus huomioiden työnantajien ja koulutuksesta vastaavien toimijoiden on hyvä tiedostaa millaista tukea ja koulutusta työnjohdollisissa tehtävissä vaaditaan. Ymmärtämällä työmaapäällikön tehtävänkuvan moninaisuutta
ja esimerkiksi hyvän ihmisten johtamisen tärkeyttä nykypäivän muuttuneessa
työympäristössä on mahdollista paremmin hahmottaa, millaisia ihmisiä tehtävään voidaan nimittää, onnistuneen projektijohtourakan varmistamiseksi