Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median sisältö, näkyvyys ja sitouttaminen : ravintola-alan henkilöstövuokrausyrityksessä

Lehtimäki, Emmi (2023)

Avaa tiedosto
Lehtimaki_Emmi.pdf (3.545Mt)
Lataukset: 


Lehtimäki, Emmi
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230927
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ravintola-alan henkilöstövuokrausyritys Staffmaxin sosiaalisen median kanavien, Facebookin ja Instagramin, näkyvyyttä ja sitoutuneisuutta. Miten eri kampanjat ja postaukset ovat vaikuttaneet näihin? Miten seuraajat ja yrityksen työntekijät kokevat sisällön ja millaista sisältöä he toivoisivat? Halusin selvittää, että mikä niin sanotusti toimii ja mikä ei. Työn toimeksiantajana toimi Staffmax Oy, jossa toimin aiemmin markkinointipäällikkönä, nykyään toimitusjohtajana.

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena yrityksen työntekijöille ja someseuraajille. Vastauksia saatiin yhteensä 70. Kysely keskittyi olemassa olevan sisällön arviointiin, mutta myös vastaajien mielenkiinnon kohteisiin ja toiveisiin yrityksen sosiaalisen median sisällöstä. Lisäksi tutkin sitoutuneisuutta ja näkyvyyttä olemassa olevan materiaalin avulla. Minulla oli käytössä kaikki yrityksen Metan analyysityökaluista saatu data, joten pystyin luomaan kattavan ja melko tarkan analyysin tämän avulla. Metasta saatu data tuki tutkimuksessa esiin nousseita seikkoja, kuten sitä, että postaukset työntekijöistä ja asiakkaista kiinnostavat seuraajia. Tutkimuksen tulokset toimivat Staffmaxin markkinoinnin tukena ja apuna tulevaisuudessa, mutta tutkimuksesta hyötyvät myös muut ravintola-alan yritykset, etenkin henkilöstövuokrausyritykset.

Sosiaalinen media on tärkeä osa yritysten näkyvyyttä ja markkinointia. Staffmax on kasvanut voimakkaasti neljän vuoden aikana, ja markkinointi sekä somenäkyvyys ovat tärkeässä roolissa kasvun tukena. Pienillä muutoksilla voidaan saada huomattavasti lisää näkyvyyttä ja sitouttaa seuraajia. Metan kanavissa, etenkin Facebookissa, huomionarvoista on se, miten pienellä budjetilla voi saada erinomaisen kattavuuden ja näkyvyyden.

Yritysten tulisi panostaa sosiaaliseen mediaan ja luoda seuraajia / kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä. Sisällössä tulee ottaa huomioon eri somekanavien erityispiirteet ja seuraajien hieman erilainen ikäjakauma. Kuten tutkimuksessakin huomattiin, niin eri kanavissa toimii parhaiten hieman erilainen sisältö.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste