Asiakasraadista osallisuuteen
Kinnunen, Essi (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230943
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä työllistymistä edistäviin palveluihin, Ravattulan toimintakeskukseen, joka toimii Varsinais-Suomen hyvinvointialueella.
Kehittämistyön tarkoituksena oli osallistaa asiakkaita ja suunnitella asiakaslähtöinen ja toteutuskelpoinen toimintaryhmä. Tavoitteena oli edistää toimintakeskuksen asiakkaiden osallisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla asiakasraatitoimintaa. Kehittämistehtäväksi taas asetettiin Ravattulan toimintakeskuksen ryhmätoiminnan kehittäminen asiakaslähtöisesti.
Kehittämistyön teoriapohja perustuu osallisuuden ja asiakasosallisuuden sekä yhteiskehittämisen ja asiakasraadin käsitteisiin. Kehittämismenetelmät perustuvat kehittämistiimin toimintaan sekä havainnointiin. Aineistoa syntyi tasaisesti prosessin ajan muistiinpanoista, kehittämispäiväkirjasta, muistioista sekä muista dokumenteista ja annetusta palautteesta.
Asiakkaiden laajempaa osallistamista varmistettiin toimintakeskuksessa järjestetyillä vaaleilla. Opinnäytetyön tuloksena Ravattulan toimintakeskukseen jäi juurtumaan asiakasraati, joka toimii toiminnan kehittämisen sekä osallisuuden lisäämisen työkaluna.
Kehittämistyön tarkoituksena oli osallistaa asiakkaita ja suunnitella asiakaslähtöinen ja toteutuskelpoinen toimintaryhmä. Tavoitteena oli edistää toimintakeskuksen asiakkaiden osallisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla asiakasraatitoimintaa. Kehittämistehtäväksi taas asetettiin Ravattulan toimintakeskuksen ryhmätoiminnan kehittäminen asiakaslähtöisesti.
Kehittämistyön teoriapohja perustuu osallisuuden ja asiakasosallisuuden sekä yhteiskehittämisen ja asiakasraadin käsitteisiin. Kehittämismenetelmät perustuvat kehittämistiimin toimintaan sekä havainnointiin. Aineistoa syntyi tasaisesti prosessin ajan muistiinpanoista, kehittämispäiväkirjasta, muistioista sekä muista dokumenteista ja annetusta palautteesta.
Asiakkaiden laajempaa osallistamista varmistettiin toimintakeskuksessa järjestetyillä vaaleilla. Opinnäytetyön tuloksena Ravattulan toimintakeskukseen jäi juurtumaan asiakasraati, joka toimii toiminnan kehittämisen sekä osallisuuden lisäämisen työkaluna.