Alakouluikäisen lapsen käytöshäiriöiden psykososiaaliset hoitomuodot ja vanhemmuustaito-ohjaus : itseopiskelumateriaali TAMK:lle
Kämäräinen, Aino; Teininmäki, Sonja (2023)
Kämäräinen, Aino
Teininmäki, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230974
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tuotettiin itseopiskelumateriaalia sairaanhoitajan tutkinto-ohjelman opiskelijoille alakouluikäisen lapsen käytöshäiriöiden psykososiaalisista hoitomuodoista sekä vanhemmuustaito-ohjauksesta. Itseopiskelumateriaalin avulla on tarkoitus saattaa opiskelijoiden tietoisuuteen erilaisia psykososiaalisia hoitomuotoja sekä vanhemmuustaito-ohjelmia, joita he voivat hyödyntää tulevaisuudessa hoitotyötä tehdessään. Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.
Lasten käytöshäiriöiden hoitoon on perehdytty entistä enemmän viimeisten vuosikymmenten aikana, joten myös hoitomuodot ovat parantuneet ja muuttuneet monipuolisimmiksi. Lisäksi lasten käytöshäiriöiden on todettu olevan merkittävä riski myöhemmän iän mielenterveysongelmille sekä psyykkiselle oireilulle. Hoidossa on tärkeää ottaa huomioon lapsen yksilöllinen oirekuva sekä valita lapsikohtaisesti sopivat hoitomuodot kehitystason ja oireilun vakavuuden mukaisesti. Hoitomuotoina voidaan hyödyntää psykoedukaatiota, käyttäytymishoitoja, vuorovaikutusinterventioita, tunne- ja ongelmanratkaisutaitojen opettelua sekä ryhmämuotoisia hoitokeinoja. Lisäksi on tärkeää huomioida lapsen vanhemmat ja heidän toimintatapansa, jotta niihin voidaan tarvittaessa puuttua ja ohjata heitä vanhemmuustaitoja kehittäen.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutui raportti sekä itseopiskelumateriaali PowerPoint –muodossa. Tuotos toteutettiin kerätyn teorian pohjalta, jotta siihen saatiin kaikki tarpeelliset ja merkittävät tiedot oppimisen kannalta tulevaisuutta ajatellen. Tuotosta ei ole vielä käytetty osana opetusta, joten kehittämisehdotuksena on kyseisen itseopiskelumateriaalin toimivuuden kehittäminen ja sen merkitys osana oppimista. Tulevaisuuden kannalta olisi itseopiskelumateriaalin avulla tarkoitus lisätä opiskelijoiden psykososiaalisten hoitomuotojen sekä vanhemmuustaito-ohjauksen hyödyntämistä osana käytöshäiriöstä kärsivän alakouluikäisen lapsen hoitotyötä.
Lasten käytöshäiriöiden hoitoon on perehdytty entistä enemmän viimeisten vuosikymmenten aikana, joten myös hoitomuodot ovat parantuneet ja muuttuneet monipuolisimmiksi. Lisäksi lasten käytöshäiriöiden on todettu olevan merkittävä riski myöhemmän iän mielenterveysongelmille sekä psyykkiselle oireilulle. Hoidossa on tärkeää ottaa huomioon lapsen yksilöllinen oirekuva sekä valita lapsikohtaisesti sopivat hoitomuodot kehitystason ja oireilun vakavuuden mukaisesti. Hoitomuotoina voidaan hyödyntää psykoedukaatiota, käyttäytymishoitoja, vuorovaikutusinterventioita, tunne- ja ongelmanratkaisutaitojen opettelua sekä ryhmämuotoisia hoitokeinoja. Lisäksi on tärkeää huomioida lapsen vanhemmat ja heidän toimintatapansa, jotta niihin voidaan tarvittaessa puuttua ja ohjata heitä vanhemmuustaitoja kehittäen.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutui raportti sekä itseopiskelumateriaali PowerPoint –muodossa. Tuotos toteutettiin kerätyn teorian pohjalta, jotta siihen saatiin kaikki tarpeelliset ja merkittävät tiedot oppimisen kannalta tulevaisuutta ajatellen. Tuotosta ei ole vielä käytetty osana opetusta, joten kehittämisehdotuksena on kyseisen itseopiskelumateriaalin toimivuuden kehittäminen ja sen merkitys osana oppimista. Tulevaisuuden kannalta olisi itseopiskelumateriaalin avulla tarkoitus lisätä opiskelijoiden psykososiaalisten hoitomuotojen sekä vanhemmuustaito-ohjauksen hyödyntämistä osana käytöshäiriöstä kärsivän alakouluikäisen lapsen hoitotyötä.