Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koulupoissaolojen ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen : Taatilan yhtenäiskoulun yläkoulun henkilökunnan näkökulmasta

Suvanto, Lydia; Lindberg, Viola (2023)

 
Avaa tiedosto
suvanto_lindberg.pdf (4.050Mt)
Lataukset: 


Suvanto, Lydia
Lindberg, Viola
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230989
Tiivistelmä
Koulupoissaolot ovat kasvussa ja niiden ennaltaehkäisy on valtakunnallisesti ajankohtainen aihe. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa Taatilan yhtenäiskoulun yläkoulun henkilökunnan kokemuksista oppilaiden koulupoissaolojen ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen puuttumiseen. Työ antoi kokemuksellista tietoa olemassa olevista käytänteistä ja niiden vaikuttavuudesta sekä ennaltaehkäisyn ja varhaisen puuttumisen kehittämisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli selkeyttää koulun tarpeita koulupoissaolojen ennaltaehkäisevän työn tekemiseen ja varhaiseen puuttumiseen.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin koulupoissaolojen ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen puuttumiseen sekä yleisesti koulupoissaoloilmiöön ja siihen liittyviin tekijöihin. Tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisesti käyttäen tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui Taatilan yhtenäiskoulun yläkoulun henkilökuntaa. Saadut tulokset analysoitiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä käyttäen.

Tulokset osoittivat koulupoissaoloihin liittyvän valtakunnallisen murrosvaiheen ja rajallisten resurssien näkyvän koulussa tehtävässä työssä. Kouluhenkilökunnan näkökulmasta koulupoissaoloihin pyritään vaikuttamaan ennaltaehkäisevästi olemassa olevin keinoin, mutta selkeää työn toteuttamistapaa ei ole vielä muodostunut. Varhaiseen puuttumiseen on määritelty toimintamalli, joka velvoittaa toimenpiteisiin oppilaan 50 tunnin poissaolon kohdalla. Poissaoloihin puuttuminen koetaan kuitenkin osin tehottomaksi. Toimiva työ edellyttää yhteistyötä huoltajien ja sosiaalipalveluiden kanssa sekä kouluhenkilökunnan roolituksen selkeyttämistä ja työhyvinvointiin panostamista sekä ympäristöön liittyvien tekijöiden huomioimista.

Toimintamalleja ja yhtenäisiä käytänteitä on pyritty kehittämään sekä valtakunnallisella tasolla että koulun sisällä. Opinnäytetyö osoitti, ettei lakiin ja opetussuunnitelmaan tehtyjen ennaltaehkäisevää työtä koskevien muutosten tueksi ollut valtakunnalliselta tasolta tarjottu tarpeeksi tietoa. Tutkimus selkeytti ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen puuttumisen käytänteitä ja niihin liittyviä haasteita Taatilan yhtenäiskoulun yläkoulussa. Opinnäytetyöstä saatu tieto on hyödynnettävissä koulun sisäisiä toimintatapoja kehitettäessä ja niitä käytäntöön otettaessa. Kehittäminen tulisi tehdä koulun sisäisen dialogin avulla huomioiden mahdollinen osaamisen päivittämisen tarve.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste