Digitaalisen asioinnin opas hoitajien työn tueksi
Kåla, Mari (2023)
Kåla, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä digitaalisen asioinnin opas perusterveydenhuollon vastaanoton hoitajille. Oppaan tavoitteena oli edistää hoitajien osaamista käyttää digitaalisia palveluita työvälineenä ja sujuvoittaa työn tekemistä. Tavoite oli myös antaa hoitajille tukea perehtymiseen. Hoitajien digiosaamisella vaikutetaan myös asiakkaan kokemukseen käyttää digitaalisia palveluita.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, joka on tutkimuksellisen kehittämisen lähestymistapa. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla perusterveydenhuollon vastaanoton hoitajilta. Haastatteluita oli kaksi kolmen hengen ryhmää. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Hoitajilla oli niin myönteisiä kokemuksia digitaalisesta asioinnista työssään kuin myös haasteita liittyen digitaalisiin asiointeihin. Hoitajat kokivat puutteita omissa työskentelytavoissaan sekä asiakkaiden palveluiden käyttöön ohjaamisessa. Hoitajien mielestä digitaalisissa palveluissa tulisi kehittää palveluiden ominaisuuksia ja osaamista käyttää palveluita.
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin hoitajille digitaalisen asioinnin opas perusterveydenhuollon vastaanotolle. Opas tehtiin yhteistyössä vastaanoton hoitajien, digiasiantuntijoiden ja vastaanoton esihenkilöiden kanssa. Oppaan tekemisessä hyödynnettiin tutkimusosan tuloksia sekä aikaisempaa teoriaa aiheesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että digitaalisia palveluita työssään käyttävien hoitajien perehdyttämiseen ja osaamiseen tulee kiinnittää enemmän huomiota, jotta digitaalisilla palveluilla tavoiteltaviin hyötyihin päästään. Työssään digitaalisia palveluita käyttävät työntekijät tulee ottaa palveluiden kehittämiseen mukaan. Esihenkilöiden tulee huomioida digitaalisten palvelujen merkitys hoitajien työnkuvaan. Perusterveydenhuollon vastaanoton asiakkaiden palveluiden ohjaamiseen tulee kiinnittää huomiota.
Opinnäytetyön tuloksena laadittua opasta voidaan hyödyntää jatkossa organisaation sisällä toisissa yksiköissä. Lisäksi sitä voidaan hyödyntää myös muissa organisaatioissa.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, joka on tutkimuksellisen kehittämisen lähestymistapa. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla perusterveydenhuollon vastaanoton hoitajilta. Haastatteluita oli kaksi kolmen hengen ryhmää. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Hoitajilla oli niin myönteisiä kokemuksia digitaalisesta asioinnista työssään kuin myös haasteita liittyen digitaalisiin asiointeihin. Hoitajat kokivat puutteita omissa työskentelytavoissaan sekä asiakkaiden palveluiden käyttöön ohjaamisessa. Hoitajien mielestä digitaalisissa palveluissa tulisi kehittää palveluiden ominaisuuksia ja osaamista käyttää palveluita.
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin hoitajille digitaalisen asioinnin opas perusterveydenhuollon vastaanotolle. Opas tehtiin yhteistyössä vastaanoton hoitajien, digiasiantuntijoiden ja vastaanoton esihenkilöiden kanssa. Oppaan tekemisessä hyödynnettiin tutkimusosan tuloksia sekä aikaisempaa teoriaa aiheesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että digitaalisia palveluita työssään käyttävien hoitajien perehdyttämiseen ja osaamiseen tulee kiinnittää enemmän huomiota, jotta digitaalisilla palveluilla tavoiteltaviin hyötyihin päästään. Työssään digitaalisia palveluita käyttävät työntekijät tulee ottaa palveluiden kehittämiseen mukaan. Esihenkilöiden tulee huomioida digitaalisten palvelujen merkitys hoitajien työnkuvaan. Perusterveydenhuollon vastaanoton asiakkaiden palveluiden ohjaamiseen tulee kiinnittää huomiota.
Opinnäytetyön tuloksena laadittua opasta voidaan hyödyntää jatkossa organisaation sisällä toisissa yksiköissä. Lisäksi sitä voidaan hyödyntää myös muissa organisaatioissa.