Asiakasymmärryksen kerääminen uuden sovelluksen kehittämistä varten
Kantosalo, Jeena (2023)
Kantosalo, Jeena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231084
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu olemassa olevan sovellusidean kehittämistä varten. Sovellusidea on saanut alkunsa epäonnistuneesta ravintolakokemuksesta, jonka kautta syntyi halu ja idea helpottaa asiakkaiden ravintolakokemuksia nykyaikaisen mobiilisovelluksen avulla. Sovelluksen lähtökohtaisena ideana on nopeuttaa tilaamis- sekä maksamisprosessia ravintoloissa mobiilisovelluksen avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä asiakasymmärrystä uuden ravintola-alalle kehitteillä olevan sovelluksen kehittämistä varten. Sovellusidea on vielä hyvin alkuvaiheessa, eikä sitä varten ei ole kerätty mitään aiempaa dataa. Työssä kerätään asiakasymmärrystä siitä, mitä asiakkaiden ravintolakokemukset tällä hetkellä todellisuudessa sisältävät ja mitä asiakkaat kokemuksiltaan toivovat.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisesti. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla, johon osallistui yhdeksän ravintolapalveluita käyttävää haastateltavaa. Tutkimuksesta saatu aineisto analysoitiin teemoittain. Tuloksia verrattiin työn teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan kokonaisvaltainen kuva asiakkaiden ravintolakokemuksista: mitkä asiat toimivat jo hyvin, mitkä vaativat kehitystä ja mitä asiakkaat toivovat tulevilta ravintolakokemuksiltaan.
Tutkimustuloksista selvisi että asiakaspalvelulla ja sen laadulla sekä kokemuksen helppoudella on merkittävä vaikutus ravintolakokemukseen. Kokemuksen helppous nousee esille mm. ravintola-asiointia ennen tapahtuvissa asioissa, kuten pöydän varauksessa, ravintoloiden vertailussa sekä tietojen löytymisessä. Tuloksissa ilmeni myös, että asiakkaat kaipaavat digitaalisuutta helpottamaan ravintolakokemuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä asiakasymmärrystä uuden ravintola-alalle kehitteillä olevan sovelluksen kehittämistä varten. Sovellusidea on vielä hyvin alkuvaiheessa, eikä sitä varten ei ole kerätty mitään aiempaa dataa. Työssä kerätään asiakasymmärrystä siitä, mitä asiakkaiden ravintolakokemukset tällä hetkellä todellisuudessa sisältävät ja mitä asiakkaat kokemuksiltaan toivovat.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisesti. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla, johon osallistui yhdeksän ravintolapalveluita käyttävää haastateltavaa. Tutkimuksesta saatu aineisto analysoitiin teemoittain. Tuloksia verrattiin työn teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan kokonaisvaltainen kuva asiakkaiden ravintolakokemuksista: mitkä asiat toimivat jo hyvin, mitkä vaativat kehitystä ja mitä asiakkaat toivovat tulevilta ravintolakokemuksiltaan.
Tutkimustuloksista selvisi että asiakaspalvelulla ja sen laadulla sekä kokemuksen helppoudella on merkittävä vaikutus ravintolakokemukseen. Kokemuksen helppous nousee esille mm. ravintola-asiointia ennen tapahtuvissa asioissa, kuten pöydän varauksessa, ravintoloiden vertailussa sekä tietojen löytymisessä. Tuloksissa ilmeni myös, että asiakkaat kaipaavat digitaalisuutta helpottamaan ravintolakokemuksia.