Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kouluakäymättömyyden tunnistaminen ja tuki

Malka, Wilhelmiina (2023)

 
Avaa tiedosto
Malka_Wilhelmiina.pdf (3.312Mt)
Lataukset: 


Malka, Wilhelmiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331171
Tiivistelmä
Koulussa käyminen on tullut osalle lapsia ja nuoria yhä haasteellisemmaksi. Yhä useampi lapsi ei käy koulua, mikä näkyy yhteiskunnassa lisääntyvänä ongelmana. Kouluakäymättömyydellä tarkoitetaan lapsen tai nuoren haluttomuutta mennä kouluun, syyt siihen ovat usein moninaisia. Kouluakäymättömyyteen liittyvä keskeinen termi on koulukieltäytyminen. Koulukieltäytyjä on oppilas, joka usein kokee viihtyvänsä koulussa, mutta ei jostain tästä riippumattomasta syystä suostu menemään kouluun. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa kouluakäymättömyysilmiön moninaisia syitä, seurauksia ja tukemista. Kouluakäymättömyyttä tarkastellaan yksilötason, perhetason, koulun, sekä yhteiskunnallisten tason kautta.

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämisen prosessina Varsinais Suomen lastensuojelujärjestöt ry:n Kotoa kouluun -hankkeelle, joka tarjoaa tukea perheille, joilla on vaikeuksia saada lapsiaan menemään kouluun. Työtä varten kuultiin haastatteluin ja kyselyin useiden koulussa ilmiön parissa työskentelevien ammattilaisten kokemuksia koskien opettajan työvälineitä kouluakäymättömyyden tueksi. Ammattilaisilta kerätty aineisto purettiin sisällönanalyysin menetelmin ja sen huomattiin olevan linjassa olemassa olevan tutkimustiedon kanssa. Tulokset osoittivat ennaltaehkäisyn merkityksen ja moniammatillisen yhteistyön tärkeyden sekä sen, miten moninaiset koulupoissaolojen taustalta löytyvät syyt saattavat olla. Työn tuloksia on mahdollista soveltaa myös ennaltaehkäisevään työhön.

Opinnäytetyön tärkeimpänä osana on tutkimuksen tuloksista ja teoriatiedosta johdettu, Kotoa kouluun –hankkeen tarpeisiin suunniteltu ja levitykseen tarkoitettu varhaisen puuttumisen opas, jonka avulla kasvatushenkilökunta voi tunnistaa ajoissa ne lapset, jotka ovat erityisessä riskissä ajautua koulukieltäytymisestä johtuvaan koulupoissaolojen kierteeseen. Opas tarjoaa käytännön toimintaohjeet ja työkalut ammattikasvattajille, joilla on herännyt huoli lapsen poissaoloista. Oppaan avulla opettaja voi selvittää poissaolojen juurisyitä ja kohdentaa valmiiksi listattuja tukimuotoja oppilaan koulunkäynnin tukemiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste